Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Verkeerssituaties in Zuid-holland vaststellen met gsm

20 april 2005 - 09:52ActueelCloud & InfrastructuurCGI

De provincie Zuid-Holland gaat in de omgeving van de N 207 en in het Westland gedurende zes maanden een proef doen met het verzamelen van real-time verkeersgegevens op basis van GSM-telefoons. Daartoe is een overeenkomst getekend tussen de provincie Zuid-Holland en LogicaCMG.

Auto’s met een mobiele telefoon kunnen met behulp van speciale software gedetecteerd worden. Daarmee wordt duidelijk op welk weggedeelte zij zich bevinden en met welke gemiddelde snelheid zij rijden. Deze volledig anonieme informatie wordt doorgegeven aan de nieuwe verkeerscentrale van Rijkswaterstaat.

Het gebruik van verkeersgegevens op basis van informatie uit het GSM netwerk, biedt de mogelijkheid samen met Rijkswaterstaat een verkeerscentrale voor het gehele netwerk van snelwegen en provinciale wegen in Zuid-Holland te exploiteren. In deze verkeerscentrale volgen operators de verkeersontwikkeling op het wegennet en nemen zonodig maatregelen om de verkeersafwikkeling te stroomlijnen, zoals het informeren van weggebruikers over files en het instellen van omleidingsroutes.

 

Het experiment vormt onderdeel van het programma dynamisch verkeersmanagement van de provincie Zuid-Holland en is één van de aangekondigde maatregelen in het Collegewerkprogramma 2003-2007. Doel van het programma dynamisch verkeersmanagement is het beter benutten van de bestaande wegcapaciteit door het beïnvloeden van de mobiliteitsvraag en het verbeteren van de doorstroming.

Meer over

GSM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    4 reacties op “Verkeerssituaties in Zuid-holland vaststellen met gsm”

    1. spatieman schreef:
      20 april 2005 om 18:10

      en zes weken later valt een brief van het /cjib in de bus, u heeft te hard gereden.
      sorry, dit zijn big brother praktijken..

      anoniemitijd gaat als het gaat om het vullen van de staatskas ten onder van de privacy.
      het idee is natuurlijk goed, maar meneer spee wil natuurlijk ook een graantje mee pikken op deze manier.

      Login om te reageren
    2. Henk schreef:
      22 april 2005 om 06:34

      Je kunt natuurlijk ook gewoon de gsm uitzetten ….

      Login om te reageren
    3. MIchel schreef:
      22 april 2005 om 12:05

      Informatie verstrekken via de gsm. Dus bellen mag niet, maar wel sms uitlezen tijdens het rijden? Echt nederlands.

      Login om te reageren
    4. André schreef:
      25 april 2005 om 08:59

      waar staat dat ze gebruik maken van sms? Ze kijken hoe snel een gsm zich verplaatst om te zien wat de doorstroming is. Het is daarvoor helemaal niet nodig om te zien wie de eigenaar van die gsm is.

      Een extra feature zou wel kunnen zijn dat ze kijken op welke trajecten vaak te hard wordt gereden, en daar dus vaker de snelheid te gaan controleren. kunnen ze daar de investering weer mee terugverdienen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zoetermeer start proef met gsm-rampmelding

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs