Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Week 20 – 2005

19 mei 2005 - 22:004 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Fred van der Molen
Fred van der Molen

Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Gaan we Microsoft betalen om de eigen rommel op te ruimen? Gesproken spam via de ip-telefoon?

Gaan we Microsoft betalen om de eigen rommel op te ruimen?
… Ja, toch wel. Dat is wel zo handig. Windows-gebruikers kunnen hun computer vanaf volgend jaar automatisch laten beveiligen en onderhouden door Microsoft. Tja. Alsof je een zedendeliquent inhuurt om op je kinderen te passen. Maar toch: best handig. Een verstandige gebruiker doet al die dingen die Microsoft wil automatiseren, maar daar schijnen er niet veel van te zijn. Ik voorspel dan ook een groot succes van de nieuwe dienst OneCare. Dit initiatief voegt bovendien een nieuwe dimensie aan Microsofts bedrijfsmodel toe: dienstverlening aan consumenten. Misschien wijzen we over een aantal jaren wel naar dit moment terug als het startpunt van Microsofts afscheid van de huidige licentieverkoop. Als OneCare aanslaat zal Microsoft ongetwijfeld meer Windows-software via abonnementen willen gaan slijten. In de zakelijke markt heeft het bedrijf dat al aardig voor elkaar. De zakelijke implicaties van Windows OneCare kunnen dus op den duur ingrijpend zijn.
Maar eerst de feiten. Microsoft is al even bezig de beveiliging rond Windows te automatiseren en uit te breiden. Tot dusver worden al deze uitbreidingen, reparaties en pleisters van Windows gratis verstrekt, tot en met het nieuwe anti-spyware product. Windows OneCare is het volgende stapje. Het biedt bescherming tegen wormen, spyware én virussen, maar dwingt ook automatische back-ups van belangrijke bestanden (op cd of dvd) en systeemonderhoud af. Je krijgt er bovendien nog een helpdesk bij.
OneCare markeert de langverwachte start van Microsoft als leverancier van antivirussoftware.
De dienst wordt niet gratis. Dat levert het begrijpelijke gemor op dat Microsoft nu ook nog geld gaat verdienen aan de reparatie en beveiliging van de eigen gammele software. Maar welke kritiek zou de softwaregigant over zich heen krijgen als ze wél een gratis antivirus-product op de markt zou brengen? Toch op zijn minst dat de monopolist zijn positie misbruikt om concurrenten van de markt te vegen. De antikartel-politie zou voor het eerst een makkelijke zaak hebben.
Niet dat de Symantecs van deze wereld zich nu geen zorgen hoeven te maken. OneCare zal geen baanbrekende technologie bevatten, maar de volledig geautomatiseerde aanpak van dit alles-in-één aanbod klinkt wel heel aantrekkelijk voor de normale computergebruiker. De beveiligingsbedrijven zullen het hogerop moeten zoeken, tenzij de antikartel-politie in de VS of Europa een stokje voor OneCare steekt. Ze zullen ongetwijfeld heel kritisch naar de marketing van deze nieuwe dienst kijken. Wordt die voorgeïnstalleerd met een gratis proefperiode meegeleverd op alle nieuwe computers? Krijgen Windows-gebruikers bij elke Windows-update een aanbieding op het scherm? Dat soort dingen. Dat wordt spitsroeden lopen voor Microsoft.
Maar zoals gezegd luidt de introductie van OneCare meer in dan een veldslag in de antivirusmarkt. Microsoft wil software graag als dienst aan de man brengen. Dat zorgt voor een continue inkomstenstroom en betere klantbinding. Beveiligingssoftware leent zich bij uitstek voor zo’n model. Maar áls OneCare aanslaat, komen ook andere Windows-applicaties aan de beurt.
 
Gesproken spam via de ip-telefoon?
… ’t kan. Over sommige bedreigingen wordt al gesproken voordat ze er zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor spam via internettelefonie, ofwel spit. Voice-over-IP heeft de toekomst, horen we elke week. Maar krijgen we er ook de nare kanten van internet bij: virussen, spam, hackers, ddos-aanvallen? In theorie is dat allemaal mogelijk: hackers die van je telefoon een afluisterapparaat maken, politiecentrales die plat gebeld worden via een ddos-aanval, eindeloos gebeld worden door geautomatiseerde Viagra-verkopers. Omdat de communicatiekosten bij VoIP nagenoeg verdwijnen, kunnen telemarketeers ongelimiteerd, vanuit elke plek op de wereld, hun gang gaan. Op dezelfde manier waarop nu spam wordt rondgestuurd. De Burton Group schetst dit sombere toekomstscenario voor VoIP. De enige troost is dat we met de juiste hulpmiddelen de bedreigingen altijd nog redelijk hebben kunnen pareren. Hier ligt trouwens een unique selling point voor de traditionele telefoonbedrijven. Zij hebben een uitstekende staat van dienst wat betreft betrouwbaarheid en kwaliteit. Laten ze die reputatie in het VoIp-tijdperk te gelde maken.

 
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.

Meer over

E-mailmanagementTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs