Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Sms verslaat mobiel bellen na terreuraanslagen Londen

08 juli 2005 - 08:44ActueelCloud & InfrastructuurBTOrange Business ServicesVodafone
René Rippen
René Rippen

Woordvoerders van BT, Vodafone en Orange hebben met klem geruchten ontkend als zouden ze van de autoriteiten opdracht hebben gekregen om het mobiele netwerk van Groot-London te sluiten in de uren volgend op de terreuraanslagen.

De woordvoerder van Orange bevestigde wel dat er contact is geweest met het ministerie van Binnenlandse Zaken; Orange heeft daarbij hulp aangeboden. Vodafone heeft de hulpdiensten voorrang verleend op zijn netwerk in Londen.

De geruchten rond het van regeringswege afsluiten van het mobiele telefoonverkeer staken de kop op omdat het netwerk gedurende minstens drie uur overbelast is geraakt door de enorme piek in aangevraagde gesprekken. Mobiele telefoons worden in Irak veelal gebruikt om op afstand bompakketten tot ontploffing te brengen. Dat zou voor de overheid reden zijn geweest de operators te vragen het net plat te leggen, aldus de geruchten.

Ook de landlijnen van BT en Cable & Wireless wankelden onder het enorme aanbod van telefoonverkeer. Het Umts-netwerk bleef redelijk overeind en is bijvoorbeeld intensief gebruikt voor het doorsturen van met mobieltjes gemaakte foto’s in de afgesloten metrostations naar kranten en televisiezenders.

Ook het sms-verkeer via gsm heeft de drukte naar het lijkt redelijk doorstaan. Dat maakt gebruik van een deel van het mobiele net dat speciaal gereserveerd is voor data. Grote voordeel in noodsituaties als gisteren in Londen en op 11 september 2001 in New York is dat sms geen continue verbinding tussen twee mobieltjes nodig heeft. De tekst van maximaal 160 karakters blijft op de server in de wachtrij staan totdat de mobiele telefoon weer verbinding heeft met het netwerk.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    55 miljoen sms’jes verzonden met jaarwisseling

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Visto levert push-technologie aan Vodafone

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Verkoop handhelds daalt nog steeds

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mobiele telefoon blijkt slecht voor ogen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    3G-chips stuwen omzetverwachting TI op

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    EC vindt bellen vanuit het buitenland te duur

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs