Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Horen, zien en zwijgen …

04 augustus 2005 - 22:00OpinieSecurity & Awareness
René Rippen
René Rippen

De afgelopen weken was het weer raak: nieuwsberichten die op twee manieren te lezen zijn. Beveiligingsonderzoekers (of crackers) hebben gaten (of potentiële kwetsbaarheden) gevonden en daarvoor gewaarschuwd (of prematuur informatie erover naar buiten gebracht).

Het is het aloude euvel van beveiligingsproblemen: houdt de ontdekker zijn mond of waarschuwt hij mogelijke slachtoffers? Of, in de ogen van veel leveranciers: informeert een ontdekker de softwareproducent en wacht hij vervolgens af wat komen gaat of voorziet hij kwaadwillenden van informatie waarmee zij misbruik kunnen maken van de potentiële kwetsbaarheden?
Het is Oracle onlangs overkomen, maar het Duitse beveiligingsbedrijf dat informatie over de gaten nu heeft gepubliceerd, zegt dat het de leverancier al lang geleden op de hoogte heeft gebracht. Oracle zegt dat het problemen behandelt in volgorde van belangrijkheid. Cisco heeft nu een zelfde akkefietje, maar heeft eerst geprobeerd de geest terug in de fles te stoppen.
Is het aan de leverancier om het belang van een gat te bepalen of een communicatiestilte op te leggen? Is het aan de ontdekker om die twee zaken te bepalen? Zoiets zou je in de ideale situatie altijd met vol vertrouwen van een leverancier kunnen verwachten. In de praktijk is het echter wel eens nodig dat een externe partij grondigheid of snelheid afdwingt. Dat kan door het (potentiële) gat eerst aan de leverancier en daarna aan de buitenwereld te melden – niet direct daarna, maar na een redelijke termijn. Wat is een redelijke termijn? Wie bepaalt dat? Creëert een te korte termijn extra of nieuwe problemen? Haastige spoed is immers zelden goed.
De melding aan de buitenwereld kan gepaard gaan met de onthulling van details. Gebruikers hebben die gegevens nodig om zich te wapenen tegen misbruik. Details zijn ook nodig om de gebruikers te doordringen of te overtuigen van de ernst van de zaak, zodat ze bij de leverancier aandringen op oplossingen. Dat zijn echter ook de gegevens die kwaadwillenden nodig kunnen hebben om hun wapens voor misbruik te smeden. Zo bl�jven we bezig.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Microsoft houdt gaten niet langer geheim

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs