Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Websites overheid blijken te weinig klantgericht

24 januari 2006 - 11:48ActueelCloud & InfrastructuurOverheid.nl
Rik Sanders
Rik Sanders

Het aanbod van elektronische overheidsdiensten neemt toe. Ook de frequentie van het bezoek aan publieke websites stijgt. Alleen het gebruik van digitale dienstverlening neemt slechts mondjesmaat toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Overheid.nl Monitor van het Ictu-programma Advies Overheid.nl.

Minister Pechtold voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties bracht gisteren een bezoek aan Enschede en presenteerde daar de jaarlijkse Overheid.nl Monitor van programmabureau Advies Overheid.nl. De monitor beschrijft de voortgang van de digitalisering van de overheidsdienstverlening. De minister prees Enschede omdat de gemeente op de eerste plaats is geëeindigd in de categorie gemeenten.

Uit de monitor blijkt dat de digitale dienstverlening in 2005 – conform de doelstelling – gestegen is tot 55%. In 2007 moet minstens 65% van de overheidsdiensten via Internet beschikbaar zijn.

De Overheid.nl Monitor concludeert dat het aanbod van digitale overheidsdiensten en het bezoek aan websites zijn gestegen in vergelijking met 2004. Daartegenover blijkt het gebruik van elektronische diensten slechts zeer beperkt toe te nemen en staat de klanttevredenheid (vindbaarheid informatie, kwaliteit webinterfaces) onder druk. Er wordt nog teveel aanbodgericht geopereerd, met uitzondering van een aantal rijksdiensten (Belastingdienst, Informatie Beheergroep en Het Kadaster).

De onderzoekers komen tot de slotsom dat de elektronische overheid een kanteling moet maken van aanbod- naar vraaggericht werken. Daarbij moet de inzet van ict innovatief zijn en niet, zoals nu vaak gebeurt, gericht zijn op het rationaliseren van werkprocessen.

De Overheid.nl Monitor en de speech van minister Pechtold zijn te downloaden op www.minbzk.nl.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kamer ontevreden over overheid op Internet

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Website Overheid.nl in gebruik gesteld

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Websites overheid vallen bar tegen

    Eén reactie op “Websites overheid blijken te weinig klantgericht”

    1. c rippen hilversum schreef:
      24 januari 2006 om 15:25

      Inderdaad, de meeste ambtenaren die op de ministeries werkzaam zijn blijken het niet te kunnen volgen.
      Informatie bereikt veelal niet de bestuurlijke top.

      Ook de tweede kamer schijnt zich te bekwamen in een automatische terugmeldingen.
      en houdt vast aan de informatie van de persoonlijk spreekstoel.

      De karavaan met vooruitstrevende burgers trekt verder en laat de blaffende honden in de woestijn van onbegrip achter. De Europese Unie zal veel veranderingen teweeg brengen

      Zie : http://www.gemeenteanalyse.nl en wat er nog meer komt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs