ISIT is in 1991 opgericht en in 1997 overgenomen door de huidige managing director Roelof Borggreve (44). Het bedrijf is gespecialiseerd in storage en niet gebonden aan één merk, leverancier of besturingssysteem.
1. Met welke deal heb je het meeste geld opgestreken?
"Dat ga ik helemaal niet vertellen", zegt Borggreve zonder al te lang na te denken. "Als je alle deals bij elkaar optelt, dan was 2005 het beste jaar ooit. De grootste en langdurigste deals zijn zeker interessant, maar met kleinere deals kun je prestige winnen."
2. Wat is je beste tip voor fabrikanten?
Daar hoeft Borggreve eveneens niet lang over na te denken: "Ze moeten zoveel mogelijk aan het kanaal leveren. Als ze niet alleen maar aan hun eigen belang denken, zijn ze succesvol. Kijk naar partijen als Symantec, EMC en NetApp. Resellers zijn enthousiast over hun bedrijfsvoering en dat creëert een win-winsituatie."
3. Wat weet je nu wat je vijf jaar geleden nog niet wist?
"Dat is een goede vraag", antwoordt Borggreve weifelend. "Eigenlijk een heleboel, ik leer nog steeds elke dag. Het is niet erg om fouten te maken, als dat maar komt doordat je een zakelijk doel nastreeft. Ik heb er een hekel aan als fouten ontstaan door laksheid. De uitdrukking is niet voor niets ‘waar gehakt wordt, vallen spaanders’. Zelf vergelijk ik het liever met de Formule 1: als je niet af en toe uit de bocht vliegt, rijd je niet hard genoeg."
4. Wie moet de leiding in een verkooptraject hebben: klant, reseller of fabrikant?
"De fabrikant of leverancier in ieder geval niet", zegt Borggreve stellig. "De reseller verkoopt de toegevoegde waarde en dat kan niet als hij zich achter zijn leverancier verschuilt. De klant kan in het begin van een verkooptraject de baas zijn, maar zodra het project start, moet de reseller de leiding krijgen. Zodoende wordt de boel goed, vakkundig en snel geïmplementeerd."
5. Toegevoegde waarde of volume?
Borggreve: "Het is eigenlijk preken voor eigen parochie, maar natuurlijk kies ik voor toegevoegde waarde. ISIT is geen volumeorganisatie; wij verkopen geen duizenden pc’s."
6. Hardware, software of diensten?
"Hmm", peinst Borggreve, "dat is moeilijk. Moet ik er echt één kiezen? Eigenlijk kies ik voor alledrie in de juiste mix. We zijn een solutions-bedrijf en leveren een combinatie daarvan. Het gaat om de producten, maar ook om de installatie, integratie en services. Diensten zijn belangrijk, maar daar red je het niet alleen mee."
7. Bij welk ict-bedrijf zou je (n)ooit willen werken?
"Die is leuk", moet Borggreve toegeven. "Ik noem geen namen, maar zeg nooit nooit! Ik werk niet graag in een groot, Amerikaans, zwaar kwartaalgedreven it-bedrijf met veel hiërarchie. Voor de rest zou ik in de toekomst misschien nog wel eens bij een Europees georiënteerd, Nederlands bedrijf willen werken dat het moeilijk heeft en uit het slop getrokken moet worden. Maar daar is nu helemaal geen sprake van, want ISIT biedt voldoende uitdagingen."
8. Hoeveel uur per week ben je echt aan het werk?
"Dat lijkt me duidelijk", meent Borggreve. "7×24! Een eigen bedrijf laat je nooit los. Werk is heel belangrijk, maar privé is dat ook. De verhouding moet in balans zijn, maar als zich een probleem op het werk voordoet, moet daar alles voor wijken."
9. De foto’s of de interviews?
"Ha, ha, ha, laat ik hier maar heel diplomatiek ‘de interviews’ zeggen", gniffelt Borggreve. "Het leukste is natuurlijk allebei. Neem bijvoorbeeld CRN: als ik er doorheen blader, kijk ik toch altijd naar de foto’s met de bijschriften. Bevallen die me, dan lees ik ook het verhaal."
10. Welke vraag hebben we niet gesteld?
Borggreve: "Pff, is dat niet jullie werk? Ik had wel een vraag verwacht als ‘Wat is je grootste teleurstelling geweest?’, maar die hebben jullie niet gesteld, dus krijgen jullie er ook geen antwoord op!"