Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Microsoft trekt ten strijde

25 augustus 2006 - 07:174 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Temidden van de hype van Web 2.0 neemt de concurrentie tegen gevestigde ict-leveranciers toe. Microsoft ligt – net als in de hoogtijdagen van Netscape – onder vuur.

Terwijl grote projecten als Windows Vista en Office 2007 opschuiven naar een lancering begin 2007 heeft Microsoft ook op andere fronten problemen. Toenemende concurrentie van – en aandacht van het publiek voor – Google en online-applicaties vormen een strategisch gevaar en snoepen nu al aandacht en daarmee advertentie-inkomsten weg.

Ceo Steve Ballmer kondigde vorige week dan ook aan komend boekjaar, dat in juli begint, een extra investering van 2 miljard dollar te plegen. Deze aankondiging heeft financieel analisten en beleggers op Wall Street nogal verrast. Microsofts aandelenkoers kelderde meteen met enkele dollars van 27,25 dollar naar 25,5 dollar per aandeel. Dit was de scherpste daling (6 procent) op een enkele dag in de afgelopen vijf jaar.

MSN en Live

Bijna de helft van de extra investering wordt gestoken in de uitbouw en promotie van de diverse online-diensten onder de Live-vlag. “Een wereldwijde infrastructuur is niet goedkoop”, verklaart Ballmer. De andere helft (1,1 miljard) gaat direct naar onderzoek en ontwikkeling (r&d) van nieuwe producten en diensten. Dit betreft vooral de MSN-tak van de softwareproducent. Ballmer prijst dit aan door te wijzen op de online-investeringen van 500 miljoen dollar in boekjaar 2005. Google besteedde afgelopen jaar zo’n 484 miljoen aan r&d, terwijl Yahoo op 547 miljoen zat.

Laatstgenoemde is een andere concurrent in deze markt. Opvallend genoeg overweegt een deel van Microsoft een vergaande alliantie met deze zoekmachine, tegen de gezamenlijke vijand Google. Microsoft boekte afgelopen week nog een overwinning: online-boekwinkel Amazon.com schakelde over van Googles zoektechnologie naar die van Microsoft – via Amazons eigen zoekmachine A9.com die technologie van derden (nu weer Microsoft) gebruikt.

Software als service

Microsofts totale r&d-bestedingen bedragen hiermee 6,2 miljard dollar. Ballmer zegt dat adverteerders én software als een service de voornaamste prioriteiten zijn voor alle r&d van het bedrijf. Hij refereert daarbij, met zelfspot, aan eerdere prioriteiten zoals ontwikkelaars, waar hij enkele jaren geleden op hamerde tijdens een bijeenkomst waarvan de filmopname online beroemd is geworden. “Het gaat nu om ontwikkelaars, ontwikkelaars, ontwikkelaars, adverteerders, adverteerders, adverteerders!”, roept de ceo.

Ads

Ondertussen heeft het bedrijf ook zijn eigen online-advertentietechnologie AdCenter onthuld. Ballmer en MSN-topman Yusuf Mehdi lanceren daarmee Microsofts antwoord op de veelgebruikte Google Adwords, AdSense en Yahoo’s Publisher Network. Microsoft gebruikte eerst het door Yahoo overgenomen Overture. Het zelf ontwikkelde AdCenter biedt nu alleen advertenties op basis van zoekresultaten, maar komt deze zomer ook met contextgerelateerde advertenties en meer sturingsmogelijkheden voor adverteerders.

Microsofts online-dienst MSN (Microsoft Network) is sinds het ontstaan in 1995 diverse malen herzien. Het begon als een traditionele online-dienst, met (eigen) inbelverbindingen, die de concurrentie aan moest gaan met CompuServe en America Online (AOL). Dit was nog voor de grootschalige opkomst van internet, wat Microsoft-topman Bill Gates in de eerste versie van zijn boek The Road Ahead nog afdeed als een hype van voorbijgaande aard; de toekomst was aan gereguleerde online-diensten zoals MSN.

Eind 1998 komt MSN ook naar Nederland en wordt het gekoppeld aan de dan verschijnende Windows-versie (Windows 98). In de zomer van 1999 lanceert Microsoft zijn instant messaging-programma de MSN Messenger, wat in het Nederlands uiteindelijk tot een nieuw werkwoord leidde: MSN’en.

In de tweede uitvoering gaat Microsofts online-dienst langzaam om naar het World Wide Web; het wil dienen als een gids voor het web. Kort daarna volgt de derde incarnatie waarbij het een contentproducent en -leverancier wil zijn. Samenwerkingen met sportorganisaties, nieuwszenders, bladen en andere sites worden uitgebouwd, maar ook eigen webzines, reis- en reserveringssites worden opgezet.

Na het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel draait Microsoft veel van de MSN-activiteiten terug. Premium-modellen met betaalde toegang worden opgezet rondom extra’s als meer zoekmogelijkheden voor MSN 8 en virusscanning, spamfiltering en meer opslagruimte voor de ooit overgenomen gratis e-maildienst Hotmail.

De vierde reïncarnatie kwam recent met de reorganisatie waarbij MSN en andere online-activiteiten onder de Windows-divisie zijn gevoegd. Elementen als MSN Messenger en MSN Search worden hernoemd naar Windows Live Messenger en Windows Live Search. Microsoft maakt van MSN nu weer een contentmaker die de vorige week gelanceerde online-advertentiedienst steunt.

www.microsoft.com/presspass/press/2002/nov02/11-08MSN8GlobalTimeLine.mspx

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Tweede Kamer wil snelle behandeling Nederlandse Digitaliseringsstrategie

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    Digitale overheid
    ActueelOverheid

    Nederland scoort in EU bovengemiddeld bij digitale overheidsdiensten

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs