Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Radio-identificatie verbeterd

29 augustus 2006 - 14:243 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Frans Kanters
Frans Kanters

De belangrijkste verbetering van de EPC Class 1 Generation 2 radiolabels is verbreding van het radiospectrum. Hierdoor zijn labels over de hele wereld te gebruiken. Ook is de leesbaarheid van de labels sterk vooruit gegaan.

Generation 2, voluit Ultra High Frequency Air Interface Protocol, vormt de basis van de tweede generatie rfid. De vernieuwing is een initiatief van EPCGlobal, een organisatie die belast is met de wereldwijde standaardisatie van radiolabels voor consumentengoederen. Belangrijkste verbetering van de standaard is het gebruik van een breed radiospectrum van UHF 860 tot 960 Mhz. In de VS en Europa zijn verschillende frequenties toegewezen aan rfid. De nieuwe labels werken bij al deze frequenties goed. Gen 1 was gebaseerd op Amerikaanse frequentieregelgeving, waardoor de werkzaamheid van identificatiesystemen buiten de VS problematisch was.
 
GS1, het Nederlandse standaardisatieorgaan – het vroegere EAN – dat bij EPCGlobal aangesloten is, ziet de veranderingen aan rfid ook als een grote verbetering. Hein Gorter de Vries, directeur Strategie GS1 Nederland, verwacht dat de vernieuwing voor een versnelde invoering van radiolabels zal zorgen dit jaar. "De grootste verbetering is interoperabiliteit doordat de verschillen in spectrumgebruik tussen de VS en Europa nu overwonnen zijn. Weliswaar zijn er nog andere frequenties in gebruik in deze werelddelen, maar dat is met het afstemmen van readers te ondervangen. Het belangrijkste is dat dezelfde labels overal ter wereld te gebruiken zijn."

Beter uitlezen

Gen 2-labels zijn sneller te beschrijven (maximaal zeven labels per seconde). Daarnaast ondersteunt Gen 2 het versturen van informatie over een breed spectrumbereik, het zogenaamde ‘spread radiospectrum transmission’. Het beschikbare frequentiebereik is hierdoor beter te benutten. Daarnaast ondersteunt Gen 2 het uitlezen van honderden labels tegelijkertijd. In de VS wordt door een krachtiger zendvermogen 1500 labels per seconde ondersteund. In Europa is door strakkere frequentievoorschriften hooguit zeshonderd labels per seconde mogelijk. Deze eigenschap is belangrijk in de retailsector, omdat er veel met bulkoverslag gewerkt wordt. Ook biedt Gen 2 ‘single read’ en ‘dense read’. Met het laatste zitten labels en scanners elkaars radiocommunicatie niet langer in de weg. Dit is handig in omgevingen, waar op een klein oppervlak meer dan tien scanners gebruikt worden.
 
Verder zijn storingen door vochtproblemen en metaal aangepakt. De Gen 2-labels hebben ook meer gebruiksmogelijkheden en een verbeterde beveiliging. Om het ongewenst uitlezen van labels tegen te gaan kunnen ze buiten werking gesteld worden zodat de informatie niet langer toegankelijk is. De toegang tot het geheugen is op afstand te controleren. Verder is authenticatie en verificatie van informatie op labels met wachtwoorden te beveiligen. Daarnaast moeten readers met een wachtwoord over de brug komen voordat het aanvullende geheugen in een label aan te passen valt.
 
De componentprijzen dalen nog steeds. Een kale antenne kost momenteel 7,9 dollarcent. Dit was een jaar geleden nog 60 dollarcent en 2 jaar terug zelfs 1 dollar. Deze antenne moet samengevoegd worden met een papieren of plastic sticker en daarna getest worden. Hierdoor liggen de uiteindelijke kosten per radiolabel momenteel op 13 dollarcent.

Praktijkproeven

In Nederland zal het Nederlands-Deense bedrijf Container Centralen in het eerste kwartaal een pilot met Gen 2-installaties starten. Het gaat hierbij om rolcontainers in het traject kwekertransporteur- bloemenveiling. Over de grens is Metro Group (bekend van Makro, Media Markt) momenteel distributiecentra aan het voorbereiden op Gen 2.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs