Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Sms-gebruik in zorg bespaart miljoenen euro’s

18 september 2006 - 14:29ActueelInnovatie & Transformatie
Rian van Heur
Rian van Heur

In de gezondheidszorg kunnen miljoenen euro's bespaard worden door het toepassen van mobiele telefoondiensten. Zorgverleners kunnen zich door het gebruik van sms onderscheiden van de concurrent.

“De Nederlandse gezondheidszorg kan met het gebruik van mobiele telefoondiensten miljoenen euro’s besparen”, zegt Corporate Information Manager Theo van der Ven van Royal Haskoning. Van der Ven is voorzitter van het Europese Instituut voor Gezondheidszorg Informatie (EIHI), een groep mensen die op persoonlijke titel ideeën uitwisselen voor de verbetering van de gezondheidszorg. Uit onderzoek van het Imperial College in Londen in opdracht van Vodafone blijkt dat het gebruik van mobiele telefoons in de gezondheidszorg ervoor zorgt dat patiënten beter worden geholpen en dat de productiviteit toeneemt.

Uit onderzoek van de Economist in Noorwegen en Zweden bleek eerder dat de toepassing van sms om patiënten te herinneren aan afspraken met huisartsen leidt tot 26 tot 39 procent minder vergeten afspraken. Het percentage was nog hoger bij onderzoek naar ziekenhuis afspraken: 33 tot 50 procent. “Het niet komen opdagen van een patiënt zorgt voor twee problemen in de planning. De eerste keer als de patiënt er niet is en dus een gat in de planning ontstaat en de tweede keer als de afspraak opnieuw moet worden ingepland, want dan moet er zo mogelijk ruimte gecreëerd worden”.

Door de vergrijzing wordt het gebruik van sms extra belangrijk. “Er wordt niet alleen meer zorg gevraagd. Ook verandert de aard van de zorgvraag”, schrijft Van der Ven in zijn onderzoek. Maar kunnen ouderen wel met een mobiele telefoon omgaan? “Sms hoeft niet alleen te gaan over textmessages. Ouderen kunnen ook voicemailberichten op hun telefoon krijgen, waar in spraak gezegd wordt hoe laat en waar de afspraak is”.

Het EIHI werkt nu aan een boek waarin alle ‘best practices’ van het gebruik van mobiele diensten in de zorg verzameld worden. Zorgverleners kunnen deze ‘best practices gebruiken bij hun eigen implementatie. “Voor het gebruik van sms zijn weinig investeringen nodig. Als zorgverleners het willen is het direct beschikbaar. Voor de korte termijn verwacht ik echter dat het gebruik van sms een onderscheidend element gaan worden.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    55 miljoen sms’jes verzonden met jaarwisseling

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs