Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Morgen gebeurt het

02 oktober 2006 - 14:55OpinieData & AICBS
Alex Beishuizen
Alex Beishuizen

Een student geeft een presentatie uit de nog geringe praktijkervaring : In het datawarehouseproject zijn allerlei prachtige managementoverzichten gerealiseerd. De verwachting is dat de gegevens wel snel gebruikt zullen gaan worden voor datamining. Immers, als alle klant- en in- en verkoopgegevens verzameld zijn, ligt het voor de hand dat je ook verbanden gaat zoeken tussen producten, demografie van klanten, tijdstip van de dag enz. En daar komt ie weer : Het eeuwige en overigens fout geciteerde voorbeeld van de luiers en het bier op Zaterdag. Kunnen we nu met zijn allen niets beters verzinnen ? Met datamining technieken zouden we verbanden kunnen vinden tussen de aanschaf van een product, de leeftijdscatgeorie, de plaats van een product in de schappen, voor mijn part het sterrebeeld van een klant en de producten die hij in combinatie koopt. Maar het gebeurt niet ! Al tien jaar lang verwachten we de grote doorbraak van datamining, maar tevergeefs. Datamining heeft een prachtige toekomst achter zich.

Met statistiek kun je bewijzen dat iets gaat gebeuren met een berekende waarschijnlijkheid. Dat is wetenschap: Als je een representatieve steekproef neemt en daar komt uit dat iets met 90% waarschijnlijkheid gaat gebeuren dan IS dat zo. Het omgekeerde trouwens ook : Als statistisch onderzoek bewijst dat er geen verband is, dan IS er ook geen verband. Om dat te illustreren leek het me leuk om met een groep studenten een representatieve steekproef te nemen van bijvoorbeeld tien jaar huwelijken en scheidingen en de geboortedatum van de partners. Dan kun je kijken of er een verband is tussen het sterrebeeld van de partners en de keuze die ze maken. Natuurlijk moet je de gegevens corrigeren voor het feit dat er misschien wel meer Leeuwen en Schorpioenen zijn dan Vissen. Ook kun je de kans op mislukking er nog bij betrekken, uitgaande van het feit dat een scheiding een mislukt huwelijk is. Het resultaat is prachtig : Astrologie is waar of astrologie is BEWEZEN humbug. Dus heb ik de gedachte geponeerd en zijn de studenten enthousiast. Het kost nog wel wat moeite het CBS ervan te overtuigen dat de gegevensleverantie niet privacy gevoelig is. Toch gaat dat onderzoek niet door. Het van onze belastingcenten betaald CBS vraagt namelijk een onbeschaafd hoog bedrag voor het ophoesten van de gegevens. Een onbenutte kans dus om studenten eens een leuk oefening te laten doen met datamining. Zonde niet ?

Meer over

Business IntelligenceDataminingInternet Explorer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs