Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wie helpt de MKB’er?

30 november 2006 - 16:21OpinieData & AIMicrosoft
Alex Beishuizen
Alex Beishuizen

Vanuit het lectoraat B.I. van de Hanzehogeschool worden er regelmatig “uitzoek-klussen” gedaan. Zo ook afgelopen maand. Een onderzoek naar BI bij bedrijfsmakelaars en een onderzoek naar B.I. bij reisbureau's en technische groothandels. In alle gevallen veelal MKB'ers met de nadruk op K.

De uitzoekopdrachten die door studenten als leerprojecten worden gedaan leiden altijd weer tot inzichten waarvan je wel dacht dat je ze al had, maar je ze kennelijk niet meer zo scherp had. Enkele conclusies tijdens het bespreken van de rapporten:

Een MKB'er blijft MKB als -t-ie geen werk maakt van B.I. omdat dat een hulpmiddel is om schaalvergroting te krijgen: de ondernemerszin wordt vanuit het hoofd van de ondernemer gerepliceerd in communiceerbare doelstellingen en metingen, zodat er meer mensen kunnen meehelpen aan het bereiken van de doelstellingen.

Of, sommige bedrijven zijn per definitie niet geschikt voor B.I., omdat het bedrijfsmodel drijft op ondoorzichtige constructies van gunning en mistige afspraken tussen een aantal (lokale) marktleiders. Schaalvergroting is sowieso moeilijk. U mag zelf invullen welke branche dat zou zijn.

En dat triggert me. Een overzicht van bedrijven qua grootte (in dit geval de reisbranche), geeft aan dat tot 10 werknemers men geen BI nodig heeft omdat er door de ondernemer genoeg directe aansturing mogelijk is. Een hoge adaptiviteit, want als de baas het zegt….. Bij grotere bedrijven (vanaf pak 'm beet 50 werknemers) heb je daar eigenlijk B.I. nodig om doelstellingen te communiceren, te meten en te controleren. Hier zien we benefits van B.I., alhoewel het ook bureacratie en risk-averse gedrag uitlokt (volgens een ander onderzoek naar adaptiviteit en B.I. onder B.I.gebruikers en experts). En dan de tussenmoot. Van 10 tot 50 werknemers. Een lage adaptiviteit, moeite om op te schalen en geen budget om eens lekker te BI'en (hooguit Microsoft Scorecard en Excel, maar geen expertise kunnen inhuren om het structureel ). Wat gaan we daar nu eens aan doen?

Adaptiviteit

Andries Bottema (tja dat plaatje is niet helemaal scherp geloof ik, maar je moet er op klikken!)

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Risico-checklist helpt MKB

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs