Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Valse vertegenwoordigers

01 maart 2007 - 23:004 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Rhett Oudkerk-Pool
Rhett Oudkerk-Pool

Uw organisatie is op veel meer plaatsen op het web aanwezig dan u denkt. Om hun werk te doen hebben uw medewerkers zich aangemeld op tal van websites. Vooral in de it-industrie wemelt het van nuttige portals.

Voor klanten, voor leveranciers, voor partners, voor wat niet al. Een paar voorbeelden: op het service portal van de leveranciers van uw hardware en software geven uw medewerkers storingen door. Uw marketingmedewerkers beheren op de site van uw business partner het marketingbudget dat u beschikbaar hebt gekregen en ze beheren uw website bij de provider. Uw consultants halen de laatste research op van de site van het marktonderzoeksbureau. De financiële administratie wordt mogelijk op een online boekhouding verricht. Op het inkoopportal bestelt uw officemanager kantoormeubilair. Pc’s worden online op klantnummer aangeschaft bij uw hardwareleverancier. Uw controller analyseert het telefoongebruik op de site van de provider. Uw netwerkbeheerder kan op de site van de netwerkaanbieder extra bandbreedte, verhuizingen of toegang tot het datacenter aanvragen.
Reuze makkelijk allemaal, leve de e-business!

Er is een keerzijde. De meeste bedrijven weten niet precies waar en door wie ze vertegenwoordigd worden, ‘als het werk maar gebeurt’. Die onachtzaamheid brengt risico’s met zich mee. Natuurlijk is het ene account het andere niet. Electronic banking is andere koffie dan een informatieve portal. We mogen aannemen dat het beheer over accounts voor elektronisch bankieren goed geregeld is. Maar wij weten uit ervaring dat er veel accounts bestaan voor activiteiten die niet direct de primaire processen raken, maar die toch een spaak in het wiel steken als ze niet ordentelijk verlopen.

Externe accounts lenen zich goed voor misbruik. Er kunnen vooral problemen ontstaan als een medewerker ontslag neemt of krijgt. Interne procedures bij ontslag zijn meestal goed geregeld. Het toegangspasje wordt ingenomen, de autosleutels komen terug, net als de mobiele telefoon en de laptop, het gebruikersaccount voor het interne netwerk wordt opgeheven.. Kortom, de ex-medewerker wordt virtueel en fysiek buiten de deur gezet. Althans, op het oog. De door hem of haar aangemaakte accounts bij externe partijen blijven gewoon geopend. U weet immers niet precies waar de persoon in kwestie accounts heeft lopen. En het voert te ver om alle externe relaties van uw ex-medewerker aan te schrijven dat deze exit is.

Negenennegentig van de honderd werknemers zijn te goeder trouw. Maar er zijn legio gevallen bekend van ex-werknemers die er uit frustratie op gebrand zijn hun voormalige werkgever de voet dwars te zetten. Dan leent zo’n vergeten account zich prima voor hinderlijke acties. Enkele voorbeelden:

> Verwijderen of veranderen van support calls

> Ongeautoriseerd het datacenter binnenkomen

> Downloaden van software bij partners

> Meelezen van e-mail

> Het wijzigen van website content

> Gratis bellen of verbindingen krijgen (iPass, Skype, etc)

> Inzage financiële gegevens

Valt hier iets aan te doen? Ja, maar het vraagt de nodige aandacht. Allereerst dient u beleid in te voeren voor het interne beheer van externe accounts. Het beleid regelt wie waar accounts mag openen en met welke bevoegdheden. Het beleid voorziet ook in procedures voor externe accounts bij ontslag. Handhaving is belangrijk, maar lastig omdat veel accounts tamelijk onschuldig zijn. Waar leg je de grens, en hoe bewaak je deze? Dat zal veel discussie opleveren, maar dat mag geen reden zijn om de zaken dan maar op hun beloop te laten.

Daarnaast hebben uw business partners een verantwoordelijkheid voor deugdelijk beheer van hun accounts. Helaas is dit vaak slecht geregeld en kunnen uw partners u niet eens vertellen wie van uw personeel een inlogaccount heeft. Er zijn bedrijven die het wel goed voor elkaar hebben. Daar bepaalt de externe partner zelf op de site wie welke rechten heeft. Medewerkers kunnen zichzelf niet aanmelden, dat doet de voor de relatie met de externe partij verantwoordelijke manager. Een andere maatregel is het via een ander kanaal, bijvoorbeeld telefoon, laten bevestigen van specifieke transacties of het doorgeven van wijzigingen. ‘U wilt een nieuwe pc? Graag een bevestigingsfax met handtekening van uw inkoopmanager’.

Internet is een prachtige uitvinding. De organisatie wordt ‘extended’. Er zijn tal van verbanden op allerlei niveaus tussen individuen en organisaties. Daar is niets mis mee. Het vraagt echter wel een andere kijk op digitale identiteiten en het toedelen van taken en verantwoordelijkheden. Hoed u voor de valse vertegenwoordiger!

Rhett A. Oudkerk Pool

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs