Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Portal of website, wat maakt het uit?

08 maart 2007 - 23:003 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Norman Manley
Norman Manley

Het probleem met het woord ‘portal’, dat wij hebben overgenomen uit het Engels, is dat iedereen er iets anders onder verstaat.

Een van de definities is: ‘Startpagina’. Op zich is die niet slecht, maar deze geeft onvoldoende aan wat de functie van een portal is, namelijk het makkelijker maken om die dingen die je nodig hebt te vinden op het inter- of intranet. Met de nadruk op ‘je’ en ‘nodig’. Dat wil zeggen: een portal is persoonlijk, mijn portal ziet er anders uit dan de jouwe. Een van de grote fouten bij het bouwen van een bedrijfsportal is dat iedereen hetzelfde te zien krijgt. Op mijn portal verwacht ik mijn KPI’s te zien, maar ook de verkeersinformatie voor de weg die ik naar huis neem. Als ik niet langs Rotterdam hoef, dan zal het mij een zorg zijn of er een file staat voor de Van Brienenoordbrug of niet, wel jammer voor de mensen die erin zitten natuurlijk, maar ik heb mijn eigen problemen. Verder wil ik mijn portal kunnen aanpassen. Als de dollarkoers van dit moment mij hoofdpijn geeft vanwege de teruglopende winstgevendheid van de producten waar ik verantwoordelijk voor ben, dan wil ik die op de eerste pagina hebben – in grote vette letters. En als volgende week blijkt dat wij bezig zijn met een deal in Japan, dan wil ik de dollarkoers kunnen vervangen voor de koers van de yen.

Wat ik heel vreemd vind is dat bijna niemand dit soort flexibiliteit in hun bedrijfsportals aanbiedt. Binnen de hele Web2.0-beweging zijn er vele softwaremogelijkheden, allemaal met Engelstalige namen zoals ‘Mashup’ en ‘Web Clipping’ die je de mogelijkheid geven om in een paar minuten de functionaliteit van verschillende websites in te bouwen in je eigen portal. Als je rondkijkt, kom je gauw tot de conclusie dat wij bijna geen portals hebben – wij hebben alleen heel veel websites die wij portals noemen omdat dit, neem ik aan, veel chiquer klinkt.

Portals verschaffen ons een aantal voordelen, zoals één plaats om in te loggen voor alle applicaties, makkelijk toegang tot die interne en externe informatiebronnen die wij regelmatig nodig hebben, en een eigen ingerichte omgeving waar wij in een oogopslag alle belangrijke informatie kunnen zien die wij nodig hebben om te werken – en deels ook om te spelen.

Net zoals bij andere toepassingen van business intelligence, en portals worden vaak gebruikt als de front-end voor business intelligence, gaat het om het gebruik. Wij moeten portals de ‘TomTom-test’ laten doorstaan: als wij erin slagen een portal te laten gebruiken door iedereen die deze nodig heeft, zonder uitleg, zonder speciale training, en als de portal de gebruiker zonder problemen brengt naar de plaats van bestemming, net zoals TomTom doet, alleen dan heb je een grote kans dat de portal veel gebruikt wordt. Anders heb je weer veel geld uitgegeven aan het bouwen van een stuk software dat niemand zal gebruiken.

Norman Manley

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Het bouwproces is het kunstje niet’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs