Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Cognos wil onafhankelijkheid en innovatie

26 maart 2007 - 08:593 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieCognos

De overname van Hyperion door Oracle maakt Cognos niet nerveus. De Canadese bi- (business intelligence) softwareproducent gooit zijn strategie om onafhankelijk te blijven niet overboord. De cijfers spreken voorlopig voor zich.

Het recentste (derde) kwartaal van boekjaar 2007 van Cognos was sterk met een groei in de licentieverkoop van 24 procent en een omzetgroei van 17 procent. Bovendien kondigde het bedrijf het afgelopen jaar enkele innovatieve toevoegingen aan, zoals de integratie met Google- en IBM-zoekmachines (Go! Search) en de recente samenwerking met BlackBerry-fabrikant RIM (Go! Mobile).
Voldoende voor de ietwat stuurse president en ceo Rob Ashe en zijn kompanen om een paar keer het woord ‘independent' te benadrukken. Ook dat thema beheerste de afgelopen maanden immers het nieuws en de geruchten over de bi-sector: consolidatie. Ernaar gevraagd, antwoordt Ashe: "De markt is groot genoeg (8 tot 10 miljard dollar – red.) om een paar verkopers te ondersteunen, maar ik neem aan dat in de komende jaren een grote infrastructuurspeler zich komt mengen via een overname. Maar tussen nu en dan valt er nog heel wat marktruimte te rapen voor de verschillende leveranciers. Het woord ‘independent' gebruiken we vooral om de klanten te verzekeren dat we effectief ons eigen lot in handen willen houden."

Overnemen
Ad Voogt, Emea-baas van Cognos, bevestigt Ashe's discours. "Die strategie om onze onafhankelijkheid te behouden is een serieuze zaak. Veel grote klanten die ik ontmoet, willen hun eieren niet in hetzelfde mandje leggen. Bovenop hun erp-software van pakweg SAP en hun hr-pakket van Siebel willen ze een bi-oplossing die elke databron kan ondersteunen en al die gegevens kan samenbrengen. Neem nu een van de grootste voedselconcerns ter wereld (Unilever – red.): hoewel ze zoveel geld gestoken hebben in standaardisatie op SAP, kiezen ze voor Cognos voor hun performance management. Dat is risicospreiding."
De controle behouden en sterk staan tegenover nieuwe, grote kapers op de kust, dat betekent zelf overnemen. "Dat is een belangrijk onderdeel van die strategie: technologie of infrastructuur toevoegen aan ons bedrijf", beaamt Voogt de stelling. De recentste aanwinst, dashboard-bedrijf Celequest, hoort duidelijk in de eerste categorie. "Maar we hebben in Spanje, Finland en Zwitserland ook distributeurs gekocht. Daarmee halen we de resources en mensen in huis die onze producten kennen als ondersteuning voor onze verkoop." Een fusie of mega-overname van een rechtstreekse concurrent lijkt Voogt daarentegen weinig waarschijnlijk. "Tot nu toe hebben we ons overnamebeleid gericht op bedrijven die volledig complementair met ons zijn. De twee grotere overnames die we gedaan hebben, draaiden rond de 200 miljoen dollar."

Stefan Grommen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs