Als resellers niet innoveren en hun kansen grijpen, bestaat de kans dat hun functie wordt overgenomen door merk-fabrikanten en nieuwe spelers, volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
Deze komen niet uit alleen uit eigen land, maar bijvoorbeeld ook uit India en China. Deze conclusie kan worden getrokken uit vier toekomstscenario's die het HBD heeft gepresenteerd tijdens zijn jubileumcongres.
Het HBD heeft vier scenario's uitgewerkt over hoe de detailhandel er in 2020 uit kan zien. Dit is nooit eerder gedaan voor de detailhandel. Het HBD heeft een groot aantal ondernemers, werknemers en (detailhandels)deskundigen gevraagd naar zekere en onzekere trends. Deze vormen de basis voor de scenario's.
Zo zoekt de consument naar beleving, weet hij, dankzij internet, alles over een product en zijn er legio kanalen om een product te kopen. Dit zijn de ontwikkelingen waar resellers een antwoord op moeten vinden om de klant aan zich te blijven binden. De vier scenario's bieden zowel kansen als bedreigingen voor resellers. Zo is een van de mogelijkheden dat fabrikanten met een sterk merk zich in de detailhandel zullen storten. Ze richten zich rechtstreeks tot de consument met eigen winkels, franchisewinkels, maar ook via internet. Ze maken slim gebruik van ict en van logistieke dienstverleners.
De vier scenario's leiden tot een gemeenschappelijke conclusie: mits er wordt geïnnoveerd zijn er kansen voor iedereen. Juist kleinschalige ondernemers kunnen prima inspelen op de gespecialiseerde vraag. Speciaalzaken die louter vanuit een branche-invalshoek blijven werken, krijgen het moeilijk. De consument wenst bedrijven die goederen, diensten, advies, sfeer en beleving bieden. Hij kiest voor aanbieders die het beste en het snelste tegemoetkomen aan zijn hooggestelde verwachtingen. Om het vertrouwen van de consument te winnen moeten filiaalketens en franchisebedrijven zich als sterk merk neerzetten. De detailhandel kan niet uitsluitend in winkelconcepten blijven denken. Andere kanalen – internet, mobiele telefoon, etc. – hebben in 2020 een volwaardige plaats veroverd naast het aloude winkelkanaal.
Ict speelt een sleutelrol in 2020, maakt nieuwe concepten mogelijk en ondersteunt zowel front- als backoffice. De omslag naar een multichannel aanpak en het toenemende belang van ict vragen om nieuwe functies en andere expertise binnen bestaande functies. Opleiding, training en om- en bijscholing moeten hoog op de agenda staan en vragen flinke investeringen.