Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Adobe lonkt naar ict-professional

02 april 2007 - 13:133 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieAdobe
Brenno de Winter
Brenno de Winter

Adobe heeft net zijn nieuwe CS3-software aangekondigd, in twintig nieuwe uitvoeringen. Dit is niet alleen een functionele update, maar ook een herpositionering van het bedrijf. De onderneming wil de leidende positie onder internetgebruikers beter uitbaten.

Met de overname van Macromedia heeft Adobe toegang tot 98 procent van alle op internet aangesloten apparaten dankzij de Flash-technologie, terwijl ze met de eigen PDF-standaard goed 90 procent van de apparaten bedient. Adobe wil deze positie versterken met de grootste software update in zijn geschiedenis; het voorziet bijna het hele portfolio van een nieuwe versie.
De programmatuur werkt beter samen en moet professionele taken rond foto, video en opmaak sterk vereenvoudigen. Met de stap neemt het bedrijf meteen ook afscheid van de naam Macromedia en is de productlijn volledig in het portfolio van Adobe geïntegreerd, waarbij interfaces grotendeels op elkaar zijn afgestemd.

Toch is er wel meer vernieuwd dan alleen de versies. Adobe heeft een heroriëntatie uitgevoerd op het portfolio en poogt daarmee meer creatieve professionals te bereiken. Zo kent populaire Photoshop ook een extended versie die in technische omgevingen beter tot zijn recht komt. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de medical imaging, waarbij niet alleen met röntgenfoto's op traditionele wijze kan worden gewerkt, maar waar ook bijvoorbeeld beeldherkenning tot de mogelijkheden behoort. Als voorbeeld haalt het bedrijf daarbij het geautomatiseerd tellen van kankercellen aan.
Dankzij de mogelijkheid om verschillende afbeeldingen te combineren, kunnen details zichtbaar worden die op losse afbeeldingen moeilijk zichtbaar zijn. Op die manier kunnen bijvoorbeeld opsporingsdiensten uit schaars materiaal toch het maximale halen. Door foto's te combineren en verschillen weg te halen zijn opeens objecten zonder voorbijgangers weer te geven, waardoor afbeeldingen voor websites, brochures of tijdschriften aantrekkelijker te maken zijn.

Vergelijkbare stappen maakt Adobe met geluid en video. Op het gebied van audio introduceert de onderneming de instapsoftware Soundbooth. Dit moet de Photoshop van de geluidsbewerking worden door met simpele handelingen toch kwaliteit te kunnen leveren. Voor video zet het bedrijf vooral in op het populaire Flash dat dankzij de groei van YouTube niet meer van het net is weg te denken.

Ook hier stuurt het bedrijf op een bredere groep ondernemingen door de tools laagdrempeliger te maken en daardoor het maken van Flash-enabled websites te vereenvoudigen. Of de klant dit weet te waarderen is lastig vast te stellen. Meerdere potentiële klanten reageren schouderophalend of slechts licht geïnteresseerd in de nieuwe producten. Een enkele systeembeheerder, die met de tools heeft gespeeld, maakt zich vooral zorgen over de hardware-eisen voor de doelgroepen die eerder niet werden aangesproken. De markt zal Adobe pas echt duidelijkheid geven bij de daadwerkelijke introductie over twee tot drie maanden.

Het bedrijf probeert een voorschot te nemen door klanten die onder voorwaarden nu een suite kopen een gratis upgrade naar het nieuwe portfolio te bieden. Een woordvoerder benadrukt dat de klant "minimaal een vergelijkbaar product krijgt". Natuurlijk worden ook de losse pakketten verkocht. Het gaat Adobe echter om de suites, waarbij het bedrijf erop rekent een nieuwe groep "creatieve professionals" aan te spreken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Adobe benoemt Shantanu Narayen tot ceo

    Eén reactie op “Adobe lonkt naar ict-professional”

    1. Joep Lemmens schreef:
      3 april 2007 om 12:11

      Adobe heeft SVG (Scalable Vector Graphics), een op XML gebaseerde internetstandaard voor statische en dynamische vectorafbeeldingen”.

      Flash is ook Vector gebaseerd echter met een programmeertaal die er later aan gekoppeld is nl. Actionscript (nu ook dmv. sprites).

      Nu lijkt het me logisch dat Adobe de kracht van Macrodia_Flash gaat gebruiken om SVG te implementeren in het nieuwe flash nl. Adobe_Flash.

      Of dit waar is, is de vraag, echter logisch lijkt het me wel!?

      M.vr.gr,
      Joep Lemmens

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs