De marketing- en partnerprogramma’s van Oracle, SAP en Sony doen het goed, maar Lexmark en Acer zullen iets moeten doen aan de percepties van resellers en distributeurs in Noord-Europa.
Dit zijn enkele bevindingen uit een groot onderzoek onder 1910 directeuren van 8000 it-bedrijven in 35 Europese landen. Zowel resellers als distributeurs en fabrikanten werden gepolst. Het jaarlijkse onderzoek, de European Technology Survey (ETech 2007) van IT Europe, toont ook aan dat het goed gaat met de indirecte it-handel: 70 procent van distributeurs en resellers is positief over hun vooruitzichten dit jaar. Meer dan twee derde van ondervraagden verwacht groei in omzet, opdrachten en winst. Tegelijkertijd nemen in Europa de verkopen via indirecte kanalen dit jaar toe, meldt het onderzoek.
Hoe effectief zijn de producten, diensten, marketing- en partnerprogramma's van fabrikanten in het Europese it-kanaal? Dat is de kern van wat Alan Norman, managing director bij IT Europa en auteur van het rapport, probeert te belichten. "Over het geheel genomen laat de ETech 2007 een industrie zien die volwassen wordt en heel gezond is", zegt. Norman. "Het rapport onderstreept ook de kracht van de software- en dienstensegmenten en het belang van merknamen – de meeste grote fabrikanten wisten hun sterke posities ten opzichte van het vorige onderzoek te handhaven."
Er zijn echter wel wat opvallende contrasten in perceptie per gebied en type kanaal, en ook de marktdrijfveren en financiële factoren verschillen nog wel eens per regio. CRN vroeg Norman wat hem opvalt in de regio waaronder Nederland valt: Noord-Europa. "Sony doet het goed in de ogen van resellers en distributeurs vanwege zijn effectieve marketingstrategie. Dat geldt ook voor SAP en Oracle. Lexmark en Acer moeten echter wat meer aandacht besteden aan hun partnerprogramma's, want de percepties zijn negatiever ten opzichte van vorig jaar", aldus Norman.
Hoopvol
Over heel Europa lijken isv's en systeem integratoren het meest hoopvol gestemd: meer dan 50 procent van ondervraagden verwacht aanzienlijke groei in winst. Verder is Oost-Europa de meest optimistische regio: 77,7 procent van ondervraagden voorspelt aanzienlijke groei in omzet dit jaar.
IT Europa beweert dat er nooit zulk uitgebreid onderzoek gedaan is binnen Europa's it-kanaal. Het hoofddoel van het onderzoek was de factoren te bepalen die bij klanten tot een aankoopbesluit leiden. Daarnaast wilden onderzoekers het it-kanaal polsen over komende technologieën en financiële trends.
Dit zijn enkele bevindingen uit een groot onderzoek onder 1910 directeuren van 8000 it-bedrijven in 35 Europese landen. Zowel resellers als distributeurs en fabrikanten werden gepolst.