Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Corporate blog voor ict-bedrijf interessant

11 april 2007 - 08:103 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Rian van Heur
Rian van Heur

Corporate bloggen komt in Nederland nog niet van de grond. Voor ict-bedrijven liggen er kansen op dit gebied.

"De grootste kansen voor corporate bloggers in Nederland liggen momenteel in een blog over ict of professionele diensten, zeker de nichegebieden waar in de traditionele media weinig informatie over is te vinden", aldus Jurriaan de Reu, senior creative executive van Lewis PR in Nederland. Het communicatiebureau deed onderzoek naar corporate bloggen bij middelgrote tot grote bedrijven. Minder dan 5 procent van deze bedrijven wereldwijd blijkt over een corporate blog te beschikken. In Europa ligt het percentage bedrijven dat over een corporate blog beschikt (2,5 procent) veel lager dan in de Verenigde Staten (14 procent). Marinda van Leeuwen, principal consultant innovatie van VODW Marketing dat onderzoek deed naar de invloed van een blog op de corporate reputatie, ziet inderdaad dat bedrijven wat terughoudend zijn in het starten van een blog. "Het is een relatief nieuw fenomeen. Bedrijven vragen zich nu eigenlijk vooral af wat ze ermee kunnen doen."

Volgens Van Leeuwen liggen er kansen voor bedrijven. 70 procent van de consumenten zegt positief tegen een corporate blog aan te kijken. "Consumenten vinden het consumentgericht, het maakt het bedrijf toegankelijk en open en het bedrijf wordt gezien als een innovator, iemand die voorop loopt", zegt ze. Ook Paul Honout, online marketing Group lead bij Microsoft, herkent dit. Bij Microsoft Nederland bloggen twintig werknemers op regelmatige basis. "Het maakt het bedrijf transparanter. Je laat zien dat er bij je leuke, enthousiaste mensen werken die over het bedrijf schrijven."

Eén van de dont's is volgens Honout dat de blog wordt ingezet als een marketinginstrument. "Dan is de blog ten dode opgeschreven." Volgens Van Leeuwen is het verstandig goed over de blog na te denken, voordat een bedrijf ermee start. "Je kunt er niet zomaar mee stoppen. Een bedrijf moet goed nadenken wat het met de blog wil bereiken en moet zoeken naar de goede vorm". Een bedrijf kan kiezen uit een persoonlijke blog, waar een werknemer onder naam van het bedrijf een persoonlijk verhaal schrijft of voor een expertise blog. De eerste blog is een goede manier om een ‘kijkje in de keuken te geven aan potentiële nieuwe medewerkers. Volgens Lewis heeft de laatste blogvorm kansen. De Reu: "Omdat professionals in de ict en professionele diensten erg intelligent op technisch vlak zijn en op zoek zijn naar goede informatie, hebben kwalitatieve, bedrijfsblogs met een dergelijke insteek een goede kans een serieuze lezer aan te trekken".

Blog jij?
Heb jij een weblog in naam van het bedrijf waar je voor werkt? En ben je, als je een blog, schrijft je bewust van de rol binnen het bedrijf? Laat het ons weten op computable.lezers@bp.vnu.com.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Grensverleggend ai-kankeronderzoek, Xerox kiest SAP S/4, celstraffen in Dieselgate (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Kamervragen mail-ophef Strafhof, NXP-fabriek Nijmegen sluit, Hema op de data-toer en jaarcijfers Lenovo

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse hightech-sector sluit Japanse deals

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nieuw kantoor Salesforce NL, videobellers in problemen, overheid omarmt ai-agents, 40 mln. voor defensie-tech Keen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google vergroot soevereiniteit-opties van clouddiensten

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Google Cloud verzekert klanten: Amerikaanse afkomst belemmert data-soevereiniteit niet

    4 reacties op “Corporate blog voor ict-bedrijf interessant”

    1. Frans-Peter Dechering schreef:
      11 april 2007 om 11:07

      Bloggen is inderdaad een onderschat instrument. Zelf heb ik een zakelijke blog sinds een jaar of twee. De reacties erop zijn zeer positief en ik doe er een schat aan ervaring mee op. Onlangs heb ik 2 artikele gepubliceerd, uiteraard via mijn weblog. Kijk maar eens op http://www.bloomingbizz.nl/publicaties.

      Login om te reageren
    2. Ruud Ramakers schreef:
      11 april 2007 om 20:03

      Bloggen is mijns inziens een uitstekend instrument om diverse doelstellingen te bereiken. Zeker ook voor ICT-bedrijven is het interessant. Voor missionaris werk, voor uitleg betreffende ontwikkelingen voor communicatie met klanten etc. Ik ben wel van mening, dat het noodzakelijk is, dat zowel de bloggers als de markt ervaring met bloggen moeten krijgen. Mijn collega’s en ik zijn vanuit 12 Care bezig om zowel een richting betreffende ontwikkelingen aan te geven, informatie uit te wisselen als terugkoppeling betreffende functionaliteit te krijgen. Het is nog niet makkelijk om de juiste snaar te raken en dus veel reacties los te krijgen. Zie onze blog http://www.careweb.nl/blog.

      Login om te reageren
    3. Ronny Weltens schreef:
      12 april 2007 om 08:34

      Zelf ben ik sinds kort begonnen met een corporate blog. Zeker in het begin is het wel wennen en je moet jezelf verplichten om regelmatig een artikel te schrijven. Zeker in de IT-wereld is het niet eenvoudig om met baanbrekend nieuws te komen, maar een persoonlijke touch aan een artikel is soms voldoende.
      De bedoeling van deze blog is vooral om onze (potentie) klanten telaten inzien dat we professioneel bezig zijn met ons vak en dat we ons goed informeren. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen doelstellingen, maar ik denk dat dit toch een belangrijke is die altijd aanwezig moet zijn. De consument wordt tegenwoordig overstelpt met producten, dus een emotionele vertrouwensband creen is daarom o zo belangrijk.
      Voor de geteresseerden, kijk maar eens op http://www.web-hosting-blog.be
      Alle reacties zijn welkom 😉

      Login om te reageren
    4. Jojanneke van den Bosch schreef:
      17 april 2007 om 20:33

      Bloggen is slim. Op diverse niveaus heeft het impact. Niet alleen de voor de hand liggende marketingtechnische voordelen (contact met prospects), met name de imagoversterkende werking is effectief. Het is ook een prachtig middel om kennis over branches uit te wisselen. En… om communicatiebrandjes te blussen! Sommige (veel) organisaties zijn nog wat huiverig voor corporate bloggen. Ze zouden hierdoor teveel sturing over beeldvorming uit handen geven. Niets is minder waar: als er een gesprek over je bedrijf gaande is, kun je er maar beter zelf deel van uitmaken! 🙂

      Met name ict-gerelateerde bedrijven hebben op diverse manieren baat bij bloggen. Interne blogs dragen bij aan kennisuitwisseling en efficitere informatiestromen (minder volle mailboxen!), externe blogs dragen bij aan de menselijke beeldvorming van een it-minded organisatie. Win-win!

      Mijn zakelijke blog: http://eoscommunicatie.web-log.nl

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs