De it-sector is zeker na het y2k debacle gedwongen zijn bestaansrecht te verdedigen. Om klanten in de enterprise sector en het mkb te werven en behouden moet een reseller kunnen aantonen hoe zijn it-oplossing aansluit op bedrijfsprocessen. Zo’n solutionsgerichte benadering vormt voor veel resellers een uitdaging. Voor hen is er nu het boek ‘Haal meer uit uw ict – interventies die ertoe doen’ van Rob Poels.
"Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze de bijdrage van ict aan het bedrijfsresultaat kunnen maximaliseren", legt Poels uit. Poels stelt dat er optimale ict-business alignment is wanneer ict een positieve bijdrage levert aan het bedrijfsresultaat, bijvoorbeeld in relatie tot nieuwe producten, nieuwe klanten of het realiseren van efficiencyverbeteringen in de bedrijfsvoering.
Het boek neigt soms wat naar het academische, maar dat komt omdat het in eerste instantie geschreven is als proefschrift, gebaseerd op onderzoek bij financiële dienstverleners. "De financiële sector is namelijk de grootste ict-besteder en heeft dan ook de meeste ervaring in hoe je de toegevoegde waarde van ict kunt verhogen", zegt Poels.
Het boek (178 bladzijden, 10 hoofdstukken) zit vol handvaten. Zo zijn er hoofdstukken die uitleggen hoe ict-kosten transparanter gemaakt kunnen worden, hoe de dialoog tussen bedrijf en ict verbeterd kan worden en welke interventies gebruikt kunnen worden in specifieke situaties.
In het hoofdstuk over het verbeteren van de dialoog tussen bedrijf en ict bijvoorbeeld, geeft Poels aan dat het beter is je op korte termijn doelstellingen en plannen te richten dan op de lange termijn visie. "Dat scheelt in heidesessies", zegt hij, "En bovendien houden ict-managers ervan doelgericht bezig te zijn."
Voor wie op zoek is naar handige tips om zich te onderscheiden bij de klant ten opzichte van de concurrentie, is dit boek zeker een aanrader.
Ook een tip voor een boek? Email m.van.loenen@channelweb.nl.