Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ondeskundige data recovery extra schadelijk

15 mei 2007 - 11:52ActueelData & AI
Diederik Toet
Diederik Toet

Veel bedrijven hebben geen vaste procedure voor data recovery. Werknemers die op eigen houtje hun verloren data proberen terug te halen, doen hierdoor vaak meer kwaad dan goed.

De helft van de bedrijven in Groot-Brittannië heeft geen vaststaande procedure bij gevallen van dataverlies. Dit leidt tot gebrekkige communicatie tussen ict-afdeling en de bedrijfsstaf en tot zelfredzaamheid bij het personeel. Dat blijkt uit Brits onderzoek in opdracht van Kroll Ontrack, aanbieder van data recoverydiensten. Kroll Ontrack is ervan overtuigd dat het in andere Europese landen niet veel beter is gesteld met de aanpak van data recovery.

Meer dan eenderde van de werknemers probeert gegevens zelf terug te halen bij dataverlies. "Het is een natuurlijke reactie dat werknemers zelf hun computerproblemen willen oplossen. We worden allemaal geacht over een bepaalde hoeveelheid it-kennis te beschikken", aldus Rob Douben, country manager Benelux van Kroll Ontrack. De zelfredzaamheid van het personeel leidt helaas vaak tot meer schade aan hun computer. "Het resulteert vaak in veel moeilijkere herstelwerkzaamheden. Soms zijn de gegevens zelfs voor altijd verloren."

"Omdat dataverlies onontkoombaar is, is een degelijk rampenplan cruciaal. De belangen zijn te groot om het risico te lopen vitale bedrijfsinformatie te verliezen." De country manager adviseert bedrijven interne afspraken te maken, eventueel bijgestaan door een externe consultant. "Pas afspraken maken op het moment dat er sprake is van dataverlies, is niet handig. Het is essentieel om processen te documenteren en om van te voren verantwoordelijkheden vast te leggen: wie doet wat in geval van dataverlies. Je moet beseffen dat data tegenwoordig essentieel zijn voor de bedrijfsvoering." Douben vermoedt dat vooral het midden- en kleinbedrijf zich minder verdiept in procedures voor data recovery. "Grote bedrijven zijn vaak beter voorbereid, maar ook dan zijn ze afhankelijk van de zwakste schakel in de organisatie."

Meer over

DatarecoveryECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse datarecovery-specialisten fuseren

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Kosten data recovery exploderen bij 3 TB’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mierenplaag is vreemdste computerramp 2007

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    ‘Plannen voor disaster recovery zijn rampzalig’

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    ICT-problemen kosten gebruikers halve dag per maand

    Eén reactie op “Ondeskundige data recovery extra schadelijk”

    1. Hans Oranje schreef:
      16 mei 2007 om 08:46

      De meeste gebruikers schamen zich ervoor om de systeembeheerder te raadplegen, men probeert eerst zelf iets te regelen met een handige collega.
      Met alle gevolgen van dien.
      Het is altijd handig geweest om een dubbele backup te gebruiken zonder synchronisatie tussen productie- en backupomgeving.
      Mocht de gebruiker iets per ongeluk gewist hebben, kan de systeembeheerder het direct terug halen uit de backupomgeving. De gebruiker zelf heeft geen toegang tot de backupomgeving.
      Het kost wat HD ruimte, maar veel minder dan het verlies van belangrijke data wat duizenden euro’s waard is. In het mkb denkt men alleen aan het aankoopbedrag van de apparatuur en niet aan de waarde van de data.
      Pas als er iets definitief kwijt is geraakt, wil men iets ondernemen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs