Het heeft even geduurd, maar we hebben er weer één bij: een nieuw buzzword in it-beheerland. De jongste telg in de familie heet business transaction management (BTM) en werd afgelopen maand gelanceerd door IDC. Het doel van BTM is, simpel gezegd, garanderen dat elektronische transacties zo goed mogelijk verlopen. In de praktijk komt dat neer op identificatie en oplossing van it-problemen die ten koste gaan van de transactiebeschikbaarheid.
Volgens IDC's Emerging Technologies Group betekent BTM ‘een grote sprong voorwaarts in de filosofie van it-beheer' en helpt het bedrijven ‘complexe it-omgevingen te beheren vanuit een businessperspectief'. Waar hebben we dat vaker gehoord? Oh ja, bij praktisch alle applicaties en concepten die er de afgelopen tien jaar op het gebied van it-beheer zijn geïntroduceerd.
Dus IDC: waarom zouden we wel warm moeten lopen voor BTM? De enige argumenten die het persbericht aandraagt, zijn dat zowel grote als kleine it-leveranciers ermee bezig zijn en dat het een markt met heel veel potentieel is. Maar ja, it-leveranciers zijn wel vaker bezig met potentiële markten. Dat zegt echter helemaal niets over de bereidheid van de eindgebruiker om geld neer te tellen voor BTM – en daar draait het uiteindelijk allemaal om.
Uiteraard is die wijsheid IDC welbekend, want om een antwoord te krijgen op die vraag moeten wij eerst zelf onze portemonnee trekken. Als ware Nederlander doe ik daarom vast een gratis schot voor de boeg over de toekomstkansen van BTM. Op het eerste gezicht zijn die namelijk helemaal niet zo slecht.
De kracht van BTM is dat het – in tegenstelling tot de meeste beheersoftware – direct impact kan hebben op de verkoopresultaten en de klanttevredenheid. BTM biedt daarmee in theorie zowel toolleveranciers als managed service providers een nieuwe, meetbare manier om hun meerwaarde te bewijzen aan beslissingmakers, die bovendien voor de verandering eens niet gestoeld is op kostenbeheersing.
Of dit in de praktijk ook zo uitpakt, blijft natuurlijk even afwachten – maar managed services professionals doen er goed aan om deze term de komende tijd in de gaten te houden.
Mark van der Wolf, head of creative bij Lewis PR
m.vanderwolf@channelweb.nl