Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Yakult meet promotiecampagnes

29 juni 2007 - 09:24AchtergrondData & AISpotfire
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Miljoenen mensen in 26 landen geloven dat ze door het drinken van gefermenteerde melk met goede bacteriën langer en gezonder zullen leven. Yakult noemt zijn snel groeiende afzetmarkt, de probiotische markt. Het drankje bevat een gezondheidsbevorderend micro-organisme dat de darmwerking en de weerstand van de mens bevordert.

Net als iedere andere producent wilde Yakult weten hoe consumenten reageren op promoties en advertenties, om zo de verkoop van het drankje in Nederland te stimuleren. Probleem daarbij was dat in Nederland de productgerelateerde data in verschillende formaten werden verzameld en opgeslagen.

Zo gebruikt Yakult gescande data van supermarkten die door ACNielsen worden verzorgd in een eigen formaat. Met deze data worden de verkopen afgezet tegen die van concurrenten. Daarnaast worden er data vergaard uit de eigen opslagcentra van waaruit producten naar de Nederlandse distributiecentra worden verscheept. Data uit consumentenpanels worden door onderzoeksbureaus vergaard en er komen nog gegevens uit andere bronnen. Het is een immens karwei om al deze data te combineren in Excel. Er werd dus werd gezocht naar een manier om de informatie te integreren en de analyses en rapporten te verbeteren.

Winkelwagentje

Yakult schafte DecisionSite van Spotfire aan, waar de beschikbare data in geladen worden. Het pakket helpt onder meer de salesmanager inzicht te geven in de klanten van Yakult en de promoties die de consumenten ervan moet overtuigen om de zeven flesjes gefermenteerde melk in hun winkelwagentje te zetten. Met behulp van grafieken en kaarten van Nederland is snel inzicht te krijgen in verkoopcijfers. Het is zelfs mogelijk om deze cijfers uit te splitsen naar mannen of vrouwen en naar klanten die de normale variant of juist de light-versie kopen. "Onze communicatie naar de klant is verbeterd", laat Yakult weten.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs