Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Retailer moet traditionele modellen loslaten’

31 augustus 2007 - 07:093 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyCapgeminiNipo
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

De consument van nu laat zich niet langer vatten in traditionele modellen. Hij is op zoek naar exploratie en inspiratie en vervalt daardoor in uitersten en conflictgedrag.

Om de klant te blijven boeien moet de retailer 'het oude retail-denken' loslaten, het DNA van de consument doorgronden en de vertaalslag maken naar nieuwe formulewaarden en actuele eigenschappen. Dit zijn enkele belangrijke conclusies uit het onderzoek Trends in Retail: (Re-) Connect the Consumer 2007, dat Capgemini dit jaar voor de zesde keer heeft uitgebracht.

Het Trends in Retail-onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met TNS NIPO, brengt jaarlijks de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de retailsector aan het licht. "Dit jaar blijkt duidelijk dat er op het gedrag van de consument, ondanks het economische herstel en de toegenomen koopbereidheid, geen pijl meer te trekken is", aldus Bert Keizer, retail-specialist Capgemini. "De consument is grillig en wispelturig en laat zijn keuze niet langer bepalen door dominerende eigenschappen of attributen zoals prijs. Bovendien volgen trendbreuken elkaar in rap tempo op. Het gaat de consument om de totale set van gepercipieerde waarden."

De toename van statement- en conflictgedrag onder consumenten is hier een duidelijke uiting van. Jongere generaties, zoals de generaties Y, X en C, vervallen steeds vaker in statements, die in steeds kortere tijd uitgroeien tot trends. Met slechts een beperkte set van producten, met een bepaalde meerwaarde, wordt het statement gemaakt; het overige is niet van belang. Binnen dit statementgedrag wordt bovendien steeds vaker het conflict opgezocht. Keizer: "Nu verantwoord leven steeds belangrijker wordt, schakelt de consument over op spaarlampen – terwijl hij de dag daarna een nieuwe, benzineslurpende SUV aanschaft."

Onder meer door het wispelturige gedrag van de consument volgen trendbreuken elkaar steeds sneller op. De retailer die 'bij wil blijven' heeft geen andere keus dan zich te verdiepen in de motivatie en het DNA van de klant, deze naar de eigen formule te vertalen en daarop snel, helder en consequent te acteren. De groepen die statement- en conflictgedrag als primaire attitude hebben, zijn daarbij voor de retailer van het grootste belang. Zij zijn de futureshapers voor de versnelde acceptatie van nieuwe concepten, formules en waarden en maken de weg vrij voor grotere groepen van consumenten.

Tot de andere ontwikkelingen die het onderzoek dit jaar blootlegt behoort bijvoorbeeld de opkomst van de ecotrend. "Eco is hot, geen enkel segment binnen de retail ontkomt aan de sterk ontwikkelde consumentenbehoefte om 'groen' en verantwoord te zijn", aldus Keizer. "Ook de stuwende kracht van internet en E-media winkelcomponenten trekt de aandacht. De groei van zowel winkel- als niet-winkelretail heeft de laatste anderhalf jaar krachtige impulsen gekregen door de Internet en E-media componenten. De totale thuiswinkelomzet stoomt in 2007 op naar de vier miljard euro grens en overtreft alle verwachtingen. De traditionele winkelretailers blijven echter wel achter bij de ontwikkeling van nieuwe media als hulpmiddel bij beïnvloeding en oriëntatie."

Als vanouds biedt het Trends in Retail onderzoek ook inzicht in de ontwikkelingen binnen de verschillende Retail-segmenten: Food, Fashion, Discount/Textiel/Footwear, Home & garden, Drogmetica, Electronica/Telecom en Optiek/Eyewear. Ook dit jaar blijken de verschillen tussen de formules binnen de segmenten groter te worden. Lang niet alle formules profiteren van de toegenomen koopbereidheid; het potentieel wordt onvoldoende aangesproken.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Aardobservatie als motor voor verantwoorde supply chains

    Mitz sprong in het diepe cloud 'Trust Us'
    Governance & Privacy

    Kort: Ondanks risico’s toch meer apotheken bij Mitz, Frontria tegen fake news door ai (en meer)

    eEvidence shoot first
    Governance & Privacy

    eEvidence: goodbye privacy, vaarwel digitale soevereiniteit

    online zero trust
    Data & AI

    Kort: Nederlander vertrouwt online niet meer, DSO-data moeilijk toegankelijk (en meer)

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Ook Zwitserland wil soevereine cloud

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs