Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IBM-personeel ongerust over overgang naar Centric

19 september 2007 - 08:383 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieCentricIBM
Rik Sanders
Rik Sanders

IBM wil het onderdeel On Site Support uitbesteden aan Centric. Dit voorgenomen besluit leidt tot grote onrust onder de 65-70 medewerkers. Zij vrezen de overgang naar Centric gezien de negatieve berichtgeving over deze automatiseerder.

IBM wil de afdeling On Site Support verkopen aan Centric. Bij deze afdeling werken 65-70 man die technische ondersteuning aan klanten verlenen. De medewerkers zijn door de directie eind augustus ingelicht over het plan met Centric in zee te gaan. Nu deze automatiseerder de laatste weken onder vuur ligt, voelen de werknemers er weinig voor om naar Centric over te stappen. Veel personeelsleden werken al jarenlang voor IBM, maar vrezen op een weinig nette manier te worden afgestoten. Zij vragen zich af wat er na de overgang met hen gebeurt, ook al moet Centric in principe de rechten, plichten en het aantal dienstjaren bij overgang van werk eerbiedigen. De werknemers willen weten welke voorzorgsmaatregelen IBM neemt om te voorkomen dat gemaakte afspraken alsnog door Centric worden uitgekleed.

De verkoop van On Site Support hing al een tijdje in de lucht, vertelt Nevin Demirtas, bestuurder bij de vakbond. "Officieel zijn we nog niet ingelicht door de werkgever over de formele overgang naar Centric. Er is ook nog niets ondertekend, maar de verwachting is dat de overgang binnen twee tot drie maanden is geregeld."

Terugkeergarantie

FNV Bondgenoten hield vorige week voor haar leden een vergadering over de situatie. Daar bepleitte een aantal leden een terugkeergarantie. Voor automatiseerders die van ABN Amro overkwamen naar IBM bestaat bijvoorbeeld zo'n regeling. Het probleem voor de vakbonden is dat er zowel bij IBM als Centric geen cao bestaat. Dat maakt het regelen van doortimmerde overgangsregelingen lastig. "IBM wil alles liever met de ondernemingsraad afhandelen en ook nog zonder sociaal plan", stelt Demirtas.

IBM wil niet reageren op wat het bedrijf 'geruchten' noemt. Een merkwaardige, weinig transparante reactie, omdat de directie van IBM het personeel reeds heeft ingelicht. Ook heeft de directie de vakverenigingen naar aanleiding van de onrust uitgenodigd voor een gesprek volgende week.

Apem

Rond Centric is in het verleden na overnames en opkopingen vaker rumoer ontstaan over het schenden van afspraken en het uitkleden van overgenomen partijen of boedels. De laatste jaren was het relatief rustig totdat afgelopen augustus opnieuw gekrakeel uitbrak over het failliete Apem in België. Centric beloofde dat 172 van de ongeveer 240 werknemers hun baan zouden behouden. Volgens de vakbonden was er echter sprake van een sterfhuisconstructie: een groot deel van het personeel kwam in een aparte NV terecht die ook bankroet werd verklaard. Centric ontkent de beschuldigingen van de Belgische vakbond LBC in alle toonaarden. Ook zegt de automatiseerder dat het de mensen die bij het failliet verklaarde MIS Schelle werkten, een baan heeft aangeboden.

Voor CNV Dienstenbond waren de beschuldigingen vanuit België aanleiding om een waarschuwing over de in zijn ogen kwalijke reputatie van Centric te laten uitgaan naar de leden, in het bijzonder de medewerkers van de HRM & Payroll-activiteiten van LogicaCMG die door Centric worden overgenomen. De vakbond adviseert betrokken leden geen nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen, zodat de huidige overeenkomsten en arbeidsvoorwaarden van toepassing blijven.

In het kader van de Fusiegedragsregels vinden de vakbonden dat zij een oordeel mogen vellen over de overnemende partij. In een verklaring op hun website laat CNV Dienstenbond weten een overgang naar Centric te ontraden. 'Centric heeft in het veld van arbeidsverhoudingen een zeer slechte naam, met name waar het gaat om de positie van werknemers die bij een overname betrokken zijn', valt er te lezen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Voorzitter hamer
    ActueelGovernance & Privacy

    Rechter verklaart deel van Centric failliet

    2 reacties op “IBM-personeel ongerust over overgang naar Centric”

    1. Iemand schreef:
      19 september 2007 om 13:15

      ik werk zelf via een detacheringbureau als ON-Site support mederwerker voor IBM
      het is voor ons niet eens duidelijk wat er met ons gaat gebeuren.

      Login om te reageren
    2. Henny schreef:
      10 oktober 2007 om 10:25

      De mensen die laatst van ASML naar Centric zijn overgegaan zijn overgenomen met behoud van de huidige voorwaarden. Wel is het zo dat deze beter waren als normaal bij Centric dus groei zit er voor die mensen voorlopig niet meer in.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs