Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Telewerken geeft voordelen maar ook kopzorgen

26 september 2007 - 09:47ActueelCarrière
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Ict-managers zien de voordelen van telewerken, maar maken zich zorgen over productiviteit, teambuilding en databeveiliging. Dat blijkt uit een enquete over telewerken van SonicWalls onder bijna 1200 ict-managers.

Meer dan de helft van de ondervraagde managers vindt dat werknemers de mogelijkheid tot telewerken moet worden geboden. Telewerken is volgens hen een competatieve noodzaak en een manier om werknemers extra te motiveren.

Het merendeel van de managers denkt dat telewerkers minstens even productief zijn als collega's die op kantoor werken. Toch denkt 20 procent dat telewerkers minder productief zijn. 15 procent van de ondervraagden denkt dat het niet lijfelijk aanwezig zijn op kantoor de uitdaging om een sterk team te vormen (teambuilding) in de weg staat. Verder is ruim een kwart van de managers bezorgd over de veiligheid van telewerken, omdat ze niet beschikken over een officieel beveiligingsbeleid voor werken op afstand.

De onderzoekers stellen dat beveiliging te laag op het prioriteitenlijstje van de ict-managers staat. Uit eerder onderzoek onder telewerkers kwam al naar voren dat maar 23 procent anti-virussoftware op de computer of laptop geïnstalleerd heeft, 16 procent heeft een SSL-VPN-verbinding, 14 procent legt via IPSec contact met de werkgever en 9 procent weet niet of er in enige beveiliging is voorzien.

Ook de plaats van waaruit gewerkt wordt is volgens de managers niet onbelangrijk. 22 procent heeft het liefst dat de telewerker vanuit thuis werkt. 16 procent noemt het business center van een hotel een goede locatie. Hotspots op luchthavens en openbare bibliotheken krijgen minder bijval, repectievelijk 6 en 9 procent.

Een telewerker die productief denkt te zijn vanaf het strand kan het bij zijn manager wel schudden. Slechts 2 procent noemt het strand een geschikte werkplek.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Nederland is Europese subtopper in telewerken

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Percentage telewerkers in ICT het hoogst

    ActueelSecurity & Awareness

    Ict’er steeds bezorgder over beveiliging

    2 reacties op “Telewerken geeft voordelen maar ook kopzorgen”

    1. Peter schreef:
      26 september 2007 om 11:54

      Team building, of zeg maar gerust hanen gedrag. Kost ook veel productiviteit, geklets, koffie en stress. Maar toch is dat iets wat ik soms wel mis.
      Maar goed je kunt collega’s ook bellen of chatten.
      Werk-cultuur veranderd en da’s goed voor milieu: minder files..

      een thuiswerker.

      Login om te reageren
    2. Specialist schreef:
      26 september 2007 om 15:04

      Een geschikte werkplek is “in the eye of the beholder”; in de ict is de werkplek een laptop met UMTS-kaart. Dus een werkplek om klanten te bedienen kan alles zijn van mijn toilet thuis tot hoog en droog in het restaurant van de Euromast.

      Security is een groter probleem/issue aangezien men zometeen dus ook allerlei exotische/amateuristische thuisnetwerken werkend moet krijgen om te voldoen aan een corporate security.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs