Vendoren en analisten buigen zich over het netwerkvraagstuk tijdens NetEvents, in Malta van 26-28 september. De kernvraag is of het netwerk de prestaties kan leveren voor de toenemende vraag naar video. Het blijkt dat vooral gebundelde diensten het goed doen.
Ian Keene, vice president en hoofdanalist bij Gartner meent dat de iptv-kansen erg verschillen per land. Dit heeft met allerlei factoren te maken, zegt hij, vooral het breedbandnetwerk en de lokale operators.
"Het is moeilijk een goede propositie te maken omdat het netwerk platform en set top box zoveel kost. Het is een lange sales cycli, je moet vier tot vijf jaar vooruit kijken. Ook de hoge penetratie van kabel en satelliet tv leidt naar lock-in content, bijvoorbeeld een groot sport evenement gaat meestal via een grote uitzender. Populaire content is dus niet makkelijk in handen te krijgen."
Hij is verbaasd over de top 10 iptv landen, in die volgorde: Frankrijk, Hong Kong, Spanje, China, Benelux, Italië, Taiwan, Japan, Verenigde Staten en Zuid Korea.
"Wat ongebruikelijk is: dit is beste nieuwe technologie en dan zie je toch dat het in zulke landen zo speelt. Dat illustreert weer hoe het afhangt van de omstandigheden per land."
Volgens Keene is het kenmerk van succes het kunnen bieden van gebundelde diensten. "De manier om iptv te lanceren is om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de eindgebruiker."
In Frankrijk bijvoorbeeld, zegt hij, wilde France Telecom, de derde iptv-carrier in de wereld, zijn marktaandeel vergroten. Ze begonnen met het aanbieden van een bundel. Daarmee boekten ze succes: de mensen die de telecombundel kochten konden vreemd genoeg nog geen iptv krijgen, toch maakte dat alvast deel uit van de bundel. France Telecom had intussen de tijd om zijn netwerk op orde te krijgen voor iptv.