Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Banken zoeken antwoord op hengelaars

01 oktober 2007 - 09:24ActueelSecurity & AwarenessABN AmroTrustAlert
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Nederlandse banken gaan de komende jaren extra maatregelen treffen om aanvallen op internetbankiers te voorkomen, vroegtijdig te ontdekken of het effect te minimaliseren. Over de aard van de maatregelen laat niemand iets los.

In augustus is ABN AMRO getroffen door een zogenoemd ‘man in the browser'-virus dat klanten via internet hadden binnengehaald. "Het ging om klanten die niet de laatste beveiligingsupdates van Microsoft hadden toegepast", licht woordvoerster Brigitte Seegers toe.

"Het is de tweede keer in de geschiedenis van ABN AMRO internetbankieren dat wij getroffen zijn door een virus. We hebben direct met succes maatregelen kunnen treffen waardoor het aantal gedupeerden tot een handvol beperkt is gebleven."

Eerder was de bank getroffen door een ‘man in the middle'-aanval, waarbij iemand zich nestelt tussen de server van de bank en de pc van de internetbankier en vervolgens hengelt naar authenticatie- en rekeninggegevens. Het Nederlandse bedrijf Trustalert heeft een techniek ontwikkeld (onder andere met kort te gebruiken authenticatiesleutels) om dergelijke aanvallen tegen te gaan. "We zijn met dit bedrijf in overleg", zegt Seegers, "maar ook met andere experts. Omdat het hier om beveiliging gaat, kan ik geen details geven over de maatregelen die we nemen."

Voorsprong

De Nederlandse Verenging van Banken (NVB) meldt dat de banken gezamenlijk overleggen hoe de hengelaars (phishers) de deur uit zijn te houden. "Gezien de bankspecifieke kenmerken van systemen is het niet aan de NVB om een oplossing van een bepaalde partij aan te bevelen; de banken bepalen dit zelf", aldus woordvoerder Raymond Peil.

Wim Hafkamp, verantwoordelijk voor de informatiebeveiligingsstrategie van de Rabobank Groep, zegt dat de Nederlandse banken, omdat ze sterke authenticatie gebruiken, vooralsnog buiten schot zijn gebleven. Criminelen mikken eerst op de zwakste tegenstanders. "Maar in het buitenland neemt sterke authenticatie ook toe, dus verliezen wij onze voorsprong als we niet verder gaan." Hij wijst erop dat de klanten ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Banken controleren beveiliging klant met spyware

    Eén reactie op “Banken zoeken antwoord op hengelaars”

    1. avdhof schreef:
      3 december 2007 om 06:47

      Dat is simpel opgemerkt dat de klanten ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Hoe? Wanneer de Provider weer eens een up-date realiseert, dan liggen de nieuwe wachtwoorden er even uit en hebben bijna alle gebruikers het wachtwoord “Welkom” “Begin” “Start” o.i.d.. De crackers weten wanneer een systeem eruit heeft gelegen, de gebruikers vaak niet! In die tussentijd staan hun systemen open voor “Jan en Alleman”. Zo zijn er veel meer schakels waarop de gebruiker geen enkele invloed heeft. Denk hierbij aan de (te)vergaande bevoegdheden van de politie-opsporingsdiensten. Iedereen weet dat dit de organisatie is met de meeste infiltranten vanuit de onderwereld. Ook vervolgen sommige (ex) agenten binnen de onderwereld hun carriere of binnen security-bedrijven. Hoe kan een leek zich hiertegen beschermen? Het is daarom schandalig dat de banken de finaniele verantwoordelijkheid verschuiven van hun organisatie naar de klant. Is ze er zo van overtuigd dat ze de slag heeft verloren? Het lijkt er wel op. Waar zijn we mee bezig!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs