Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Klantgegevens NS voor iedereen toegankelijk

02 oktober 2007 - 10:00ActueelSecurity & Awareness
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Wie het lidnummer en de achternaam van een NS-klant kent, kan op het klantendeel van de website van de NS eenvoudig toegang krijgen tot diens persoonlijke gegevens.

De klantgegevens van een NS-klant zijn in te zien door iedereen die het lidnummer en de achternaam van deze klant kent. Op de website is het namelijk mogelijk zich aan te melden voor een nieuw online NS-account, zonder dat wordt gecontroleerd of die al bestaat.

Kwaadwillenden hoeven alleen het lidnummer en de achternaam van een NS-klant te kennen om een nieuw NS-account aan te maken. Vervolgens kunnen ze zelf een nieuwe gebruikersnaam invoeren, een nieuw wachtwoord en een nieuw mailadres. Naar dit nieuwe mailadres wordt vervolgens een link gemaild waarop de nepklant kan klikken om zijn nieuwe account te activeren.

Het oude account blijft overigens nog steeds in gebruik, maar via deze methode kunnen ook anderen toegang krijgen tot klantgegevens. Ze kunnen vervolgens zien waar iemand woont, wat zijn telefoonnummer is en diensten aanvragen, zoals een OV-chipkaart, een nieuw abonnement of een verhuizing.

UPDATE (4-10-2007):
Volgens de site Security.nl heeft NS het probleem inmiddels verholpen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    5 reacties op “Klantgegevens NS voor iedereen toegankelijk”

    1. Roel Janssen schreef:
      3 oktober 2007 om 05:37

      Wie heeft er nu een zevencijferig nummer en een achternaam. Noem dat maar eenvoudig. En NS niet in staat te reageren? Zeker niet gebeld.

      Login om te reageren
    2. Jolein de Rooij schreef:
      3 oktober 2007 om 09:36

      De achternaam en het lidnummer zijn beide vermeld op de NS- abonnementskaart. Wie zo’n kaart onder ogen krijgt, kan dus de klantgegevens van de kaarthouder inzien en wijzigen, zonder dat hij of zij daarvoor technische kennis nodig heeft. NS is wel degelijk gebeld, en gemaild, maar heeft tot op dit moment niet gereageerd.

      Login om te reageren
    3. Paul schreef:
      3 oktober 2007 om 10:29

      Een klacht in de trant van : iemand die mijn telefoonummer heeft kan me zomaar bellen en thuis lastig vallen !

      Login om te reageren
    4. rob schreef:
      3 oktober 2007 om 11:56

      Dit is niet het enige probleem met NS. Als je bij NS Internationaal een ticket koopt en met je creditkaart wilt betalen gaat dat over een niet beveiligde internet(http)-verbinding. En NS reageert niet op de klacht die ik daarover heb ingediend.

      Login om te reageren
    5. Mike de Laat schreef:
      3 oktober 2007 om 13:37

      Nu maar hopen dat ik mijn jaartrajectkaart niet kwijt raak… Dit kan gewoon niet! Dit moet gemeld worden bij Centraal Bureau Persoonsgegevens. Het lijkt erop dat de NS niet voldoaat aan de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Ik eis dat dit z.s.m. opgelost wordt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    ‘Bedrijven beschermen klantdata onvoldoende’

    Hacking
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Breekijzer-website lekt persoonsgegevens

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs