Dit werd mij regelmatig gevraagd toen ik een tijd geleden mijn eigen onderzoeksbureau oprichtte. Het antwoord is helaas nog steeds ‘nee’. Gelukkig door een luxe probleem. Ik ben er door alle opdrachten nog niet aan toegekomen. De vraag is wel opvallend. Geen bedrijf kan blijkbaar meer gestart worden zonder dat er een website verwacht wordt. Logisch in deze tijden van digitale snelwegen.
Regelmatig wordt mij als onderzoeker gevraagd om nieuwe websites te onderzoeken bij potentiële gebruikers. Immers, tijdsbestedingonderzoek wijst uit dat in 2005 (bron: SCP – TBO 1975-2005) al 20 precent van alle mediatijd aan internet en computer besteed wordt. Dit percentage is alleen maar groeiende. Het gevoel bij bedrijven is dan ook vaak; ‘We moeten een website hebben! We kunnen niet achterblijven! We moeten iets leuks doen op internet om klanten te trekken!'. Een mooi uitgangspunt, maar hier gaat het ook vaak mis.
Veel bedrijven willen niet alleen een site die bedrijfsinformatie geeft (saai!)… maar ook een site die ‘leuk' is voor hun klanten. Internet is immers nog steeds hot en happening, toch!? Keer op keer blijkt echter als we het aan consumenten vragen, dat de meeste klanten niet zitten te wachten op hot en flashy sites. Die willen uiteindelijk gewoon geïnformeerd worden en snel de juiste informatie of persoon vinden. Dit betekent niet persé dat sites kaal of leeg moeten zijn, maar wel helder en overzichtelijk. Geen tonnen aan leuk bedoelde gadgets en killer applicaties.
Let eens op continu goed scorende sites in Nederland: Ilse, Marktplaats, nu.nl, Kieskeurig, Startpagina. Allemaal relatief simpel en overzichtelijk. ‘Leuk doen' online is een enorme valkuil. Waarom denken veel bedrijven toch dat jongeren massaal hun site gaan bezoeken als ze op zoek zijn naar entertainment!? Waarom zou ik in godsnaam naar www.verzameldekappers.nl of www.bedrijfsconsultancy.nl surfen als ik me wil vermaken achter de computer!?
Gebruik je bedrijfswebsite nou vooral waarvoor ze zijn: informatie verstrekken en zichtbaar zijn. Laat het entertainen over aan merken die hier van nature mee wegkomen, zoals de Heineken's en Sony's van deze wereld. Zo, ga ik eens aan mijn website sleutelen. Goh, zal ik er een leuke viral opzetten!?
Sander Toet
Toet & Onderzoek