Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Heb je nog geen website!?

19 oktober 2007 - 10:24ActueelGovernance & Privacy
Redactie Computable
Redactie Computable

Dit werd mij regelmatig gevraagd toen ik een tijd geleden mijn eigen onderzoeksbureau oprichtte. Het antwoord is helaas nog steeds ‘nee’. Gelukkig door een luxe probleem. Ik ben er door alle opdrachten nog niet aan toegekomen. De vraag is wel opvallend. Geen bedrijf kan blijkbaar meer gestart worden zonder dat er een website verwacht wordt. Logisch in deze tijden van digitale snelwegen.

Regelmatig wordt mij als onderzoeker gevraagd om nieuwe websites te onderzoeken bij potentiële gebruikers. Immers, tijdsbestedingonderzoek wijst uit dat in 2005 (bron: SCP – TBO 1975-2005) al 20 precent van alle mediatijd aan internet en computer besteed wordt. Dit percentage is alleen maar groeiende. Het gevoel bij bedrijven is dan ook vaak; ‘We moeten een website hebben! We kunnen niet achterblijven! We moeten iets leuks doen op internet om klanten te trekken!'. Een mooi uitgangspunt, maar hier gaat het ook vaak mis.

Veel bedrijven willen niet alleen een site die bedrijfsinformatie geeft (saai!)… maar ook een site die ‘leuk' is voor hun klanten. Internet is immers nog steeds hot en happening, toch!? Keer op keer blijkt echter als we het aan consumenten vragen, dat de meeste klanten niet zitten te wachten op hot en flashy sites. Die willen uiteindelijk gewoon geïnformeerd worden en snel de juiste informatie of persoon vinden. Dit betekent niet persé dat sites kaal of leeg moeten zijn, maar wel helder en overzichtelijk. Geen tonnen aan leuk bedoelde gadgets en killer applicaties.

Let eens op continu goed scorende sites in Nederland: Ilse, Marktplaats, nu.nl, Kieskeurig, Startpagina. Allemaal relatief simpel en overzichtelijk. ‘Leuk doen' online is een enorme valkuil. Waarom denken veel bedrijven toch dat jongeren massaal hun site gaan bezoeken als ze op zoek zijn naar entertainment!? Waarom zou ik in godsnaam naar www.verzameldekappers.nl of www.bedrijfsconsultancy.nl surfen als ik me wil vermaken achter de computer!?

Gebruik je bedrijfswebsite nou vooral waarvoor ze zijn: informatie verstrekken en zichtbaar zijn. Laat het entertainen over aan merken die hier van nature mee wegkomen, zoals de Heineken's en Sony's van deze wereld. Zo, ga ik eens aan mijn website sleutelen. Goh, zal ik er een leuke viral opzetten!?

Sander Toet
Toet & Onderzoek

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Ransomware data opslag
    AchtergrondSecurity & Awareness

    Ransomware in de zorg, hoe gaat Eurofins om met Nederlandse data?

    Jacob Spoelstra blazen vermoeiend
    ChannelGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Even niet

    ai
    ActueelData & AI

    Kort: Adviesraad voor NDS, contractbreuk VMware, ook Cloudflare gehackt (en meer)

    Google Big Tech
    ActueelGovernance & Privacy

    Google hoeft Chrome niet te verkopen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    veilig security
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: Liever veilig dan goedkoop, Trump boos op Big Tech, onkraakbare quantumversleuteling (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs