Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Blackberry-producent niet bang voor Microsoft

31 oktober 2007 - 09:45ActueelCloud & InfrastructuurBlackberry
Redactie Computable/Channelweb
Redactie Computable/Channelweb

Research in Motion, het bedrijf achter de succesvolle Blackberry, is niet bang voor de concurrentie van Windows Mobile. Dat vertelde directeur Jim Balsillie aan een groep Europese journalisten.

"Blackberry draait om diensten, niet om hardware", vertelde Balsillie op het hoofdkantoor van RIM in het Canadese Waterloo. "Microsoft redeneert heel erg vanuit de pc, Windows Mobile is een gedistribueerde applicatielaag, geen dienst."

De Blackberry heeft zijn populariteit grotendeels te danken aan push email. Maar dergelijke diensten worden inmiddels ook door Microsoft aangeboden. Toch is dat niet de reden dat RIM nu bewust de consumentenmarkt opzoekt. "Microsoft heeft maar een gering aandeel", zegt Balsillie. "Ze hebben drie miljoen licenties voor nog geen vijf dollar per apparaat verkocht. Ik denk dat wij ons eerder zorgen moeten maken over Apple met de iPhone."

Volgens Balsilie is het logisch dat RIM de consumentenmarkt betreedt. "Het is een grote markt die we moeilijk kunnen negeren. en vaak komen onze zakelijke gebruikers via consumentenretailers bij ons terecht."

Jeff McDowell, vice president Global Alliance, geeft toe dat RIM steeds vaker samenwerkt met partners om specifieke diensten voor de Blackberry te ontwikkelen. "De belangrijkste groeimarkt voor ons in de consumentenmarkt is navigatie. We werken samen met zeker tien bedrijven op dit gebied, zoals Wayfinder." Volgens McDowell gaat het om overeenkomsten die RIM geen geld opbrengen. "We delen de winst niet, we leveren deze partijen gratis hardware zodat ze de dienst kunnen uitproberen."

Het zakelijke sociale netwerk Facebook is nu ook toegankelijk via BlackBerry smartphones. Gebruikers moeten wel een applicatie installeren. Volgens McDowell is ook MySpace in gesprek met RIM. "De meeste sociale netwerken komen eigenlijk vanzelf naar ons toe."
Ook multimediadiensten worden belangrijk voor de Blackberry. McDowell: "We hebben een mediaspeler op de Blackberry gezet. Alle ontwikkelingen op mobiel gebied houden we tegenwoordig goed in de gaten."
McDowell is niet bang voor een eventuele Google Phone, waarover al geruime tijd geruchten gaan. "We werken met ze samen voor Google Maps, maar over Google Phone weten we niets. Ik maak me er eerlijk gezegd ook niet druk over. Ik denk dat we een behoorlijk voorsprong hebben."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    RIM verdubbelt aantal verkochte BlackBerry’s

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs