Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ideeën nodig voor handhaving caravansnelheid

06 november 2007 - 15:26ActueelGovernance & PrivacyKLPD
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Minister Eurlings (Verkeer) wil de snelheidslimiet voor caravans verhogen van 80 naar 90 km/u. Het aanpassen van de geautomatiseerde boetesystemen gaat waarschijnlijk een paar jaar duren. “Het is nog niet zo simpel”, verzucht een woordvoerder van de KLPD.

Het voornemen van minister Eurlings om de maximum snelheid van caravans te verhogen van 80 km/u naar 90 km/u stelt de Koninklijke Landelijke Politiediensten (KLPD) voor de taak de geautomatiseerde boetesystemen aan te passen. Volgens voorlichter Frans Zuiderhoek duurt dat een paar jaar, omdat het nog niet bekend is hoe dit aan te pakken.

Dat het een paar jaar moet duren, is volgens Zuiderhoek niet zo gek. "Nu worden voertuigen door flitsapparatuur herkend op lengte. Een voertuigcombinatie langer dan zes meter mag niet sneller dan 80 km/u. Op kenteken controleren kan niet, want als een kleine vrachtwagen de caravan trekt, dan mag hij toch geen 90 km/u rijden, maar 80 km/u, omdat het een vrachtwagen betreft en niet een personenauto. Dan zou je een systeem moeten hebben met aan de voor- én achterkant kentekenherkenning. Het is nog niet zo simpel. Wie het weet, mag het zeggen."

Caravansnelheid

Op dit moment mogen vrachtwagens en personenauto's met een caravan of aanhanger niet sneller dan 80 km/u op de Nederlandse wegen. Een probleem is dat auto's vaak een niet geijkte snelheidsmeter hebben en denken 80 km/u te rijden terwijl ze in werkelijkheid 75 km/u rijden. Vrachtwagenchauffeurs moeten erachter blijven hangen en dringen al geruime tijd aan op aanpassing van de ‘caravansnelheid'. Minister Eurlings komt de transporteurs tegemoet en wil de snelheid voor auto's met een caravan of aanhangwagen nu dus omhoog brengen. Dit heeft hij deze week aan de Tweede Kamer meegedeeld.

Tegelijk heeft hij gezegd dat het wel een paar jaar duurt voordat de regelgeving van kracht is, omdat het systeem waarmee de politie bekeuringen automatisch afhandelt, eerst moet worden aangepast. De ANWB heeft er vervolgens op aangedrongen die termijn uiterlijk twee jaar te laten zijn.

Schamper

Op internet reageren mensen erg schamper. ‘Als de snelheid op een ringweg omlaag moet naar 80 km/u, dan kan dat binnen een week geregeld worden, want daar vallen weer boetes te schrijven, maar als de kans op boetes wordt verkleind, dan moet het een paar jaar duren', is de teneur.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Efficiëntere boetes door digitale flitspaal

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Avans ontsluit data met SAP BusinessObjects

    8 reacties op “Ideeën nodig voor handhaving caravansnelheid”

    1. Lisette van Bergen schreef:
      7 november 2007 om 13:32

      Gewoon het oude boetesysteem voorlopig aanhouden, bij het VERWERKEN van de GEGEVENS er REKENING mee HOUDEN dat een caravan 90 km/uur mag rijden. Het is namelijk onzin dat vrachtauto’s niet harder dan 80 zouden rijden, zij rijden allemaal al 90 en meer. De reden dat kilometertellers van auto’s niet accuraat afgesteld zijn gaat gewoon niet op!

      Login om te reageren
    2. jan kalse schreef:
      7 november 2007 om 18:37

      Wat een schijnheiligheid. Waarom geven ze niet gewoon toe er moeite mee te hebben de kip met gouden eieren te slachten?

      Login om te reageren
    3. Bram Visser schreef:
      7 november 2007 om 20:37

      Caravans/aanhangers hebben tegenwoordig specifieke kentekens en zijn er dus altijd makkelijk uit te halen, mits je ze maar van achteren fotografeert …

      Login om te reageren
    4. Gilbert Stokman schreef:
      7 november 2007 om 22:13

      Gewoon wel op kenteken controleren want die enkele combinaties van klein vrachtwagentje dat een caravan trekt is te verwaarlozen. Plus hoe erg is het dan dat die dan 90 mag ipv de officieel toegestane 80.
      Daarbij hoorde ik op de radiozender BNR dat vrachtwagens pas vanaf iets van 87 beboet worden! Oftewel is toch eigenlijk ook bijna 90 🙂 Dus gewone auto en motor op snelweg 120, al het andere 90 …

      NB: waarom wordt wel geluisterd naar vrachtwagens die klagen omdat ze achter een langzame sleurhutcombinatie moeten blijven, maar niet geluisterd naar auto’s die achter langzame vrachtwagens moeten blijven omdat die elkaar zo nodig moeten inhalen met 1 km verschil. Laat dan in heel Nederland dan gelijk een inhaalverbod voor vrachtwagens en sleurhutten gelden op de snelweg 😉

      Login om te reageren
    5. roffeltje schreef:
      9 november 2007 om 12:09

      Wat een kul … afwijking van de teller. Er is een wettelijke verplichting dat tellers juist meer moeten aangeven dan de werkelijke snelheid. Weet niet zeker hoeveel, maar het zit ergens rond de 3 a 5 procent. Vergelijk de aanduiding van de smileys maar eens met de werkelijke(!?)snelheid die door menig navsysteem wordt aangegeven (wel letten op voldoende gps ontvangst).

      Login om te reageren
    6. Edwin Kip schreef:
      13 november 2007 om 09:01

      Nu de caravansnelheid omhoog gaat naar 90 km/u… Wanneer wordt dan eindelijk de snelheid voor personenauto’s vrijgegeven of op maximaal 180 km/u gesteld?
      Dan hoeft er niet meer gecontroleerd te worden!

      Login om te reageren
    7. Nic schreef:
      15 november 2007 om 11:01

      De hele aanpassing van de caravansnelheid is naar mijn mening een kul-maatregel. De chauffeurs van auto’s met caravan wat meer verkeersinzicht bijbrengen zou al een stuk helpen.

      Login om te reageren
    8. SkodaRijder schreef:
      16 november 2007 om 15:23

      @Gilbert,

      alle snelheidscontroles houden al een marge van 7 km op het meetapparaat aan. Dit voorkomt nl de ‘kul boetes voor 3 km te hard….’.

      Wel vind ik het ‘geneuzel’ dat het moet twee jaar duren om iets te regelen dat je aan de ‘achterkant’ nl vlak voordat cjib de acceptgiro print kan regelen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs