Windows Vista is nu een jaar op de markt. Reikhalzend werd naar deze nieuwe Windows-versie uitgekeken, waarvan ook een enorme verkoopstimulans werd verwacht. Windows Vista heeft het evenwel niet makkelijk gehad en de laatste maanden verschenen in de pers artikelen over tegenvallende verkoop. Maar volgens Microsoft is dat zeker niet het geval.
"Dat de verkoop van Windows Vista goed loopt wordt ook bevestigd door onze partners", zegt Eric Thijssen, director small and midmarket solutions & partners van Microsoft Nederland. "Zij melden gezonde verkoopcijfers. We zien vooral veel vraag naar de Enterprise-editie, speciaal voor grote bedrijven. Partners geven daarnaast aan dat sommige segmenten, zoals kleine bedrijven, meer tijd nodig hebben voor een overstap naar Vista. Het succes is grotendeels te danken aan ons sterke partnerecosysteem. Vista verschaft onze partners meer omzetkansen, bijvoorbeeld door de mogelijkheid aanvullende diensten en extra software te leveren."
Zo is upsell mogelijk met het Microsoft Desktop Optimization Pack dat helpt het beheer te vereenvoudigen en de complexiteit in goede banen te leiden. Deze oplossing is beschikbaar voor organisaties met Software Assurance en geeft de partner én diens klant continue innovatiemogelijkheden van de it-middelen.
Toch was er ook scepsis over Vista en rezen verschillende vragen onder partners en eindgebruikers. Thijssen: "Die waren er de laatste maanden genoeg, maar antwoorden gelukkig ook! Van meet af aan hebben we onze gebruikers natuurlijk willen helpen en antwoord geven op hun vragen. Daarom zijn we naast onze bestaande ondersteuning speciaal voor Windows Vista een extra service gaan aanbieden via www.windowsvistaservice.nl. Via pers en advertenties hebben we contact gezocht met de klanten door hen te wijzen op deze extra ondersteuning. Binnen een maand kwamen er 2000 vragen binnen, waar het overgrote merendeel direct opgelost kon worden. De overige vragen zijn via telefonische ondersteuning beantwoord. We hebben de meest voorkomende antwoorden direct op onze website gezet. Veel klanten zijn erg blij met deze informatie op de site en de verkregen informatie in de feedback, naast het mooie rapportcijfer (gemiddeld een 8!) dat klanten ons geven, krijgen we ook veel positieve reacties van mensen aan de telefoon of via email."
Microsoft ziet dat de overstap naar het nieuwe besturingssysteem tot nu toe een normaal traject volgt, in lijn met de verwachtingen en zelfs iets beter dan bij Windows XP. Dat wijzen de cijfers ook wel uit: tot nu toe zijn ongeveer 88 miljoen licenties verkocht en er zijn meer dan 42 miljoen pc’s die onder een volumelicentie voor Windows Vista vallen. Het aantal volumelicenties voor Windows is op jaarbasis met 27 procent gestegen.
Bedrijven zijn redelijk voorspelbaar in hun benadering van het overstappen op een nieuw besturingssysteem. Zij gaan zakelijk te werk en kijken naar het rendement op hun investeringen: past het in het budget, helpt het de business, bespaart het kosten en biedt het waarde voor het geld.
Thijssen: "Wij ervaren dat de overstap naar een nieuw besturingssysteem de gebruikelijke curve vertoont. Er zijn ‘early adopters’, bedrijven die de eerste fase afwachten (de hoofdmoot) en bedrijven die erg laat zijn. Op dit moment bevindt de overstap zich nog in de eerste fase, maar er komen nu steeds meer bedrijven bij die in de hoofdmoot vallen. Dat heeft ook te maken met de compatibiliteit van applicaties die immens is verbeterd – nu al meer dan 2000 businessapplicaties."
Ook Nederlandse bedrijven, waaronder Goudse Verzekeringen, Getronics en het Ministerie van Defensie horen bij de ‘early adopters’. Zo verwacht het Ministerie van Defensie een besparing van 10 procent op de it-kosten. Vanboeijen, een zorgaanbieder, koos Windows Vista onder meer voor verbeterde mogelijkheden voor mobiel werken en de uitgebreide beveiligingsfunctionaliteiten, waardoor zij veilig en betrouwbaar met klantgegevens om kunnen gaan.
Thijssen: "We willen onze partners aansporen om de mogelijkheden die Windows Vista hun kan bieden verder te benutten en daarmee extra omzet te genereren. Kortom, help de klanten om de voordelen van Windows Vista zo snel mogelijk te realiseren."
Sabine Hess, bij Microsoft Nederland verantwoordelijk voor Windows Vista