Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Toegang tot kennis belangrijkst bij uitbesteding’

07 december 2007 - 10:40ActueelGovernance & PrivacyiTactic
Diederik Toet
Diederik Toet

Het verbeteren van de ict-dienstverlening en de toegang tot expertise zijn de belangrijkste redenen voor het uitbesteden van ict-beheer. Financiële aspecten als kostenreductie en het vergroten van de opbrengst, blijkt volgens recent onderzoek veel minder van belang.

Kostenbesparing wordt vaak ten onrechte beschouwd als belangrijkste motivatie voor het uitbesteden van ict-beheer. Uit recent onderzoek van de Nederlandse outsourcer iTactic blijkt het tegendeel. 60 procent van de respondenten beoordeelden de toegang tot expertise als hoofdmotief voor uitbesteding, op de voet gevolgd door de mogelijkheid om de ict-dienstverlening door uitbesteding te verbeteren. Deze bevinding wordt gedeeld met andere onderzoeken die eerder werden uitgevoerd.

Kostenreductie (10 procent) en opbrengstverhoging (15 procent) worden van veel minder belang geacht. "Deze uitkomst bevestigt onze mening dat kostenreductie niet behoort tot de belangrijkste beslisfactoren voor organisaties die hun ict-beheer willen uitbesteden, terwijl in de gangbare opinie over outtasking of outsourcing dit argument vaak wordt genoemd", zegt Bram van den Bos van iTactic.

Volgens Van den Bos toont het onderzoek dat ondernemers het belangrijk vinden dat het uitvoeringsvermogen, de kwaliteit en de onafhankelijkheid van eigen mensen toeneemt bij uitbesteding.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Externe kennis reden voor outsourcing

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    In elf stappen naar succesvolle uitbesteding

    2 reacties op “‘Toegang tot kennis belangrijkst bij uitbesteding’”

    1. Leon Dohmen schreef:
      7 december 2007 om 11:58

      In de praktijk zie ik ander gedrag nl. dat vaak de goedkoopste aanbieder wint. Hebben we hier niet te maken met het fenomeen: iets zeggen of vinden maar er niet naar handelen?

      Login om te reageren
    2. SdB schreef:
      7 december 2007 om 14:04

      re: Leon
      Dat is toch pas nadat een beslissing al is genomen. Ervan uitgaande dat alle aanbieders aan de gestelde eisen voor de uitbesteding voldoen, ga je natuurlijk met de laagste aanbieder in zee.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs