Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Gratis bier!

14 januari 2008 - 13:25OpinieInnovatie & Transformatie
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Een van de oudste cafégrappen ter wereld is die van de cafébaas die een bord 'morgen gratis bier!' in zijn tuin zette en dit er vervolgens elke dag liet staan. In de ict zijn heel veel dingen gratis.

Open source, gratis zoekprogramma's en films. Jawel, mits de film niet verder wordt gedistribueerd is het downloaden legaal. Het aanbieden van de download is overigens wel strafbaar en dit lijkt onlogisch, maar vergeleken bij onze softdrugwetgeving is dit weer zo logisch als Cruijff.

Microsoft is ook een ster in het weggeven van gratis programmaatjes. Het krijgt zelfs processen aan haar broek omdat ze een mediaprogrammaatje gratis weggeven. Daardoor kunnen concurrenten hun betaalde versies niet meer slijten. Waarom geven die bedrijven die betaalde versies leveren niet gewoon gratis besturingsprogramma's weg? Dan heeft Microsoft een probleem. Ik weet dat dit een hele domme opmerking is, maar hij klopt wel.

Gratis trekt klanten aan. Vooral in Nederland. Nu ben ik naast ict'er, stand-up comedian en huisvader ook marketeer. Ik weet, gratis dingen weggeven is een wormpje uitgooien om een grote vis te vangen. Dit is ook heel logisch want de schoorsteen moet natuurlijk wel branden of de kachel (ik ben niet zo goed in spreekwoorden).

Bij open source komt meestal een grof betaalde ondersteuning om de hoek kijken. Bij gratis zoekprogramma's een hoop reclame-ellende en bij Microsoft hebben we geen idee meer waarvoor we betalen. Dus bedenk altijd goed: als je iets gratis krijgt zit je eigenlijk in een worm te bijten. Dat is op zich niet erg als je van wormen houdt.

En scherpe haakjes.

Meer over

Opensource

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Tytsjerksteradeel

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: HELP!! desk

    Jacob Spoelstra
    ActueelCarrière

    Spoelstra spreekt: ICT-bitches

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Bedrijven lokken ICT-talent met gratis bier

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Er gaat niets boven staken

    Jacob Spoelstra
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra spreekt: Regeltjes

    13 reacties op “Spoelstra spreekt: Gratis bier!”

    Nieuwere reacties »
    1. Cor Takken schreef:
      17 januari 2008 om 08:14

      Your point being?

      Sorry, maar dit vind ik voor een column ver onder de maat. Dit is een open deur (leuke woordspeling in combinatie met open source) die ten overvloede nog maar een keer wordt ingetrapt. De gang van en naar deze deur is al zover gesleten dat het een loopgracht geworden is. Dit is de cliche voorbij en geeft geen enkel nieuw inzicht.

      Login om te reageren
    2. Ouphe schreef:
      17 januari 2008 om 09:12

      Deze column raakt kant nog wal. Ik sluit me aan bij bovenstaande mening.

      En wat is een besturingsprogramma, en waarom zou je het weggeven met winzip? Ik ken geen ict’er die het woord in de mond zou nemen

      Login om te reageren
    3. Nlz schreef:
      17 januari 2008 om 12:28

      Aardige column. Interessant hoe bijvoorbeeld Microsoft zijn deals packaged. Koop Windows OS en krijg daar gratis Internet Explorer, Windows Mediaplayer bij. Koop Microsofts Office Communicator en je krijgt daar gelijk geheel gratis een volledig pakket IP Telefonie bij. Gevolg hiervan is dat Microsoft zijn dominante positie op OS gebruikt om nieuwe markten te penetreren. En met nieuwe markten, bedoel ik vooral voor Microsoft nieuwe markten. Door zogenaamd nieuwe additionele functionaliteit toe te voegen aan je OS maak je je OS waardevoller voor je klant, wat betekent dat je meer kan vragen voor je licentie. (hoezo gratis?) Bijeffect is dat je markaandeel wint in de voor jou nieuwe markt.
      In de toekomst zal er steeds minder keuzevrijheid zijn. Kijk wat er gebeurt met bedrijven zoals Netscape. Nog een voorbeeld van demolition in progress: Exchange vs Lotus Notes (vroeger was notes een van de e-mail marktleiders met 60% marktaandeel) Nu gaat het over collaboration in plaats van platte e-mail … speaking of changing the playing field. Microsoft gooit er gewoon wat leuke extra’tjes in en voila: who needs Notes? Het is een spelletje dat Microsoft heel goed speelt, of het spelletje hierdoor interessanter wordt vraag ik me af.
      Maar goed, gratis is dus niet gratis. Net zoals open source niet gratis is, is Microsoft IE of Microsoft Unified Communication niet gratis. De vraag is van welke worm je houdt.

      Login om te reageren
    4. J van Leeuwen schreef:
      17 januari 2008 om 13:34

      Helaas, te weinig begrip van Open Source en de “community”. Als journalist is dit artikel een uiting van te weinig verstand en/of inzicht. Ik heb al die gratis programma’s en als tegenprestatie help ik testen en ondersteun andere het te gebruiken, daar steekt geen addertje onder het gras zoals de backdoors bij een bekende leverancier.

      Login om te reageren
    5. G-J van der Wolf schreef:
      17 januari 2008 om 18:40

      Wat je Microsoft toch kunt geven is dat zij zelfs in staat zijn geweest de betekenis van het woord gratis te veranderen. In de ict dan toch. Gratis betekent: u gaat op een wat langere termijn onwaarschijnlijk bloeden voor wat u nu denkt te krijgen en bent gaan proberen.

      Door mensen deze vorm van gratis in te wrijven is open source op een achterstand gezet die haast onoverbrugbaar lijkt. Want als het gratis is, zal ik daar later voor moeten bloeden. Laat ik het maar bij Microsoft houden; 1 aderlating is wel genoeg. Marketing is altijd een sterke kant van Microsoft geweest.

      Gelukkig kunnen we terugvallen op onze taal. Goedkoop is duurkoop. Dankzij Microsoft is dat onomstotelijk bewezen.

      Hou je over: waar geef ik mijn goede geld dan aan uit?

      Om te beginnen maar aan die ? 0,00 licenties van de open source. En daarna aan die persoon die mij zijn/haar diensten verkoopt om me verder te helpen met het gebruiken van mijn aangeschafte software. Doet het produkt ’t net anders dan ik nodig heb, of zit er nog een kreukeltje in de software laat ik het door diezelfde persoon of mogelijk een andere toch maken zoals ik het wil hebben. En daar betaal twee keer mee. Een keer om het te laten maken zoals ik het wil en daarna de community die mij binnen een maand zal wijzen op fouten, verbeteringen en nog weer slimmere manieren om hetzelfde te bereiken. Want, tjsa, in een wereld zonder muren en hekken heb je geen ramen of poorten nodig. (Vrij naar een ondertekening uit de open bron wereld 😀 )

      Login om te reageren
    6. Mark Peter schreef:
      21 januari 2008 om 23:06

      Gratis Bier voor de heer Jacob Spoelstra, opdat hij iets te vieren heeft: een record aan onzinnige collums, wat een dropveter zeg…

      Login om te reageren
    7. Johan schreef:
      22 januari 2008 om 12:37

      Leuke column! Jammer dat er altijd weer mensen zijn die geen humor hebben en vervolgens de columnist beschuldigen dat hij onzinnig bezig is.

      Login om te reageren
    8. tweaktubbie schreef:
      23 januari 2008 om 12:24

      Ben het deels met columnist en reacties eens. Wat ik mij altijd afvraag: hoe dedicated is die community? Moet men maar net jouw tools blijven updaten en voorzien van fixes. Denk aan basicode van vroeger; iedereen maakte van alles en gaf dat aan iedereen. Maar dat hield op.

      De fanboys van Firefox krijgen ook een leven op den duur, en Linux-freaks als ze een baan of kids hebben weinig tijd voor eigen distributies. Afhankelijkheid van onbekende derden zonder plichten of commitment, wie wil zich daar aan overleveren?

      Login om te reageren
    9. Wolfje schreef:
      23 januari 2008 om 17:06

      @Tweaktubbie: Als ik de keuze heb uit me over te geven aan die Moloch in Redmont, of aan onbekende derden … dan kies IK voor het laatste!

      Ik heb meer vertrouwen in de capaciteiten van die groep v.w.b. het programmeren en SNEL oplossen van problem in de software dan in Microsoft, die overigens – laten we dat even duidelijk stellen – net zo goed een onbekende is … Dat een bedrijf naamsbekendheid heeft wil nog niet zeggen dat we het ook inderdaad kennen.

      Login om te reageren
    10. Leon Renkema schreef:
      30 januari 2008 om 00:12

      Op zich heeft hij wel gelijk met het punt dat gratis vaak een lokker is voor ‘de grote vis’ en of het wel of niet slecht is om dingen gratis weg te geven voor een marketingdoel is een discussie op zich. Het is een nieuwe wending in de marketing denk ik.

      Alleen vraag ik me af of het bij de ‘pure’ open source visie ook gaat om een wormpje waar je in moet bijten en de bijbehorende haakjes. Met de ‘pure’ open source visie bedoel ik de filosofie die hier genoemd wordt http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html . De filosofie van waaruit GNU/Linux en bijbehorende applicaties zijn opgezet.

      Hierbij heeft de gebruiker de vrijheid om te doen en te laten wat hij wil met de software. Er zijn totaal geen kosten aan verbonden op het CDtje na die gebrand moet worden. Er zit ook geen commercieel bedrijf achter die een vinger in de pap probeert te houden. En als dat wel gebeurd heeft dat bedrijf snel een probleem (Kijk naar het Mambo CMS). En met initiatieven als Ubuntu wordt het voor de grote massa ook aantrekkelijk om Open Source te gebruiken.

      In mijn opinie moet je open source verdelen in twee kampen.
      1. De ‘echte’ open source visie zoals hierboven genoemd.
      2. De ‘commerciele’ open source waar altijd een bedrijf achter zit die gratis gebruiken als lokker om meer consultants te verkopen.

      Maar goed een combinatie is misschien het beste, er moet ook brood op de plank komen. Het belangrijkste is de vrijheid van keuze. Mensen moet software kunnen gebruiken die ze willen en niet waarvan de fabrikant wil dat je ze gebruikt, met alle reclame erin. Er zijn ook open source messenger te krijgen zonder alle vervelende reclame.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs