In printerland is snelheid een veelgebruikt criterium om producten te positioneren en klanten te verleiden. Daardoor ontstaat er echter een verwachtingspatroon dat bij het dagelijks gebruik geregeld tot teleurstellingen leidt. De printsnelheden uit brochures en offertes worden in de praktijk namelijk zelden gehaald. Als een printer 40 pagina’s per minuut print, verwachten gebruikers dat het afdrukken anderhalve seconde per pagina duurt. Nu duurt het altijd iets langer voor de eerste pagina uit de printer rolt, maar ook het printen van de volgende pagina’s duurt vaak langer dan anderhalve seconde.
De aantallen pagina’s per minuut die in brochures staan vermeld worden niet gehaald omdat printers sterk afhankelijk zijn van de ‘driver’, het interne geheugen en speciale processoren. Omdat gebruikers dit niet weten, start hun verwachting bij de bekende druk op de knop. Die opdracht moet echter eerst worden verwerkt door de ‘driver’ en de elektronica in de printer, voordat het afdrukken begint. Bij documenten met alleen teksten gebeurt dit zo snel, dat de gebruikersbeleving amper afwijkt van de specificaties. Zodra er echter kleurenafbeeldingen, foto’s of logo’s in documenten voorkomen, ontstaan er grote verschillen tussen de verwachting en de specificaties. Zo kan bovengenoemde printer in de praktijk bijvoorbeeld slechts 20 pagina’s per minuut produceren, met als resultaat onnodig ontevreden klanten.
Kortom, met die printsnelheden kunnen resellers zich flink in de vingers snijden. U vraagt zich misschien af wat u daar als reseller aan kunt doen. U geeft toch alleen maar door wat de fabrikant u vertelt? Zolang er nog geen benchmark is gebaseerd op gebruikersdocumenten, kunt u misleiding van klanten voorkomen door eerlijk te vertellen, of te demonstreren, hoe snel een printer in de praktijk werkt. Verder kunt u zich in het verkooptraject proberen te onderscheiden met andere kenmerken, zoals de milieuvriendelijkheid van uw product.
Nu de uitstoot van CO2 en tonerstof in de publieke belangstelling staat, zijn mensen gevoelig voor printers die minder fijn stof uitstoten of, nog beter, minder toner verbruiken. Minder toner is zowel goed voor het milieu als voor uw portemonnee, want een groot deel van de printkosten zit in het tonerverbruik. Denk daarom eens ‘out-of-box’ en bied uw klanten ‘minder voor minder’, oftewel minder milieuvervuiling voor een lagere prijs!
Martin Middelkoop
Marketing manager Benelux & Nordic van Konica Minolta Printing Solutions Europe