Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Adobe logo 4/3

Adobe zet in op beeldherkenning

18 januari 2008 - 14:03ActueelInnovatie & TransformatieAdobe
Niels Lipmann
Niels Lipmann

De leider in de markt voor beeldbewerkingssoftware Adobe wil naast beeldbewerking ook beeldherkenning in zijn software inbouwen. Hierbij valt te denken aan het vaststellen of foto’s ‘vervalst’ zijn, maar ook aan het herkennen van gezichten en andere objecten.

Adobe is al groot in beeldbewerking, maar wil dat combineren en uitbreiden met beeldherkenning in ruime zin des woords. Een aantal gereedschappen is al ontwikkeld en zal in een van de volgende versies van beeldbewerkingsprogramma Photoshop worden ingebouwd.

Image forensics

Voorbeelden zijn gereedschappen voor ‘image forensics’ om vast te stellen of een foto is gemanipuleerd. Een van deze functies bekijkt of de pixels net zo gerangschikt zijn als een digitale camera dat doet. Wijkt dat patroon af, dan wordt dat zichtbaar en weet de gebruiker dat de foto is gemanipuleerd. Ook heeft het bedrijf een ‘clone detector’ ontwikkeld, waarmee identieke gebieden in een foto onderscheiden kunnen worden. De ontwikkelaars van Adobe hebben een geschiedenislog ontwikkeld waarmee een gebruiker kan aantonen wat er precies aan een afbeelding is veranderd.

Toekomstmuziek

Adobe werkt hard aan objectherkenning in foto’s, zoals gezichten en ogen: handig voor bijvoorbeeld een ‘red eye removal’ zonder eerst de ogen te hoeven selecteren. Het bedrijf geeft toe dat er nog een lange weg te gaan is voor het herkennen van veel andere objecten. Zo schijnt de software sommige hondenrassen nog voor een kat aan te zien. Veranderingen aan fotocamera’s moeten meer functies mogelijk maken. Het gebruik van meer lenzen voor één foto kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de gebruiker kan kiezen uit verschillende versies van een foto. Door de versies te combineren kunnen nieuwe functies worden gebruikt, waaronder het focuspenseel. Hiermee kunnen dan willekeurige gebieden op een foto verscherpt worden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TNO test beeldherkenning in Apenheul

    2 reacties op “Adobe zet in op beeldherkenning”

    1. Joost schreef:
      20 januari 2008 om 20:28

      Vanaf Photoshop CS2 (onder de motorkap versie 9.0) zit er al een vorm van beeldherkenning ingebakken: het ‘herkent en weigert’ namelijk patronen zoals die voorkomen op bankbiljetten te reproduceren.
      Tijdens de introductie van deze PS versie – rond 2005 – werd er door gespecialiseerde reclamebureaus en ook kunstenaars nogal verontwaardigd op gereageerd. Het lijkt er sterk op dat het fenomeen nu wat breder is opgezet en dankzij PR een ‘positieve spin’ krijgt.

      Login om te reageren
    2. Miriam schreef:
      21 januari 2008 om 14:06

      Het geschiedenislog zit al in Photoshop vanaf versie CS. Het geschiedenislog kan als apart bestand of als onderdeel van de metadata worden opgeslagen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs