Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Openbaar vervoer

Mobiele werker bezorgt ICT-manager slapeloze nachten

31 januari 2008 - 08:54ActueelCloud & InfrastructuurIDC
Rian van Heur
Rian van Heur

Steeds meer werknemers maken gebruik van mobiele apparaten, zoals BlackBerry’s of andere smartphones. De lijn tussen privé en zakelijke communicatie wordt daardoor steeds vager. Managers weten niet goed hoe ze deze problemen aan moeten pakken.

Mobiele apparaten brengen nieuwe zorgen met zich mee. De ict-manager heeft moeite om deze problemen goed aan te pakken. Dat zegt Martin Canning, vice president Software & Services van IDC tijdens IDC Directions 2008 dat vandaag wordt gehouden.

Het aantal mobiele apparaten groeit enorm. Bovendien worden smartphones niet alleen zakelijk gebruikt, maar steeds vaker wordt er privé-informatie verstuurd via het bedrijfsnetwerk. Canning: "Een manager vroeg mij laatst wat hij moet doen als een van zijn medewerkers die in scheiding ligt belangrijke informatie voor de rechtszaak verstuurt via het bedrijfsnetwerk. Moet die manager relevante informatie afgeven aan de tegenpartij als daarom gevraagd wordt?"

Gestructureerde data

Via mobiele apparaten wordt steeds meer data verstuurd. Canning: "Iedereen heeft één of meerdere apparaten. Dit zorgt voor een enorme berg gegevens. De informatiesystemen van bedrijven zijn ontworpen voor gestructureerde data. Maar de informatie die via deze apparaten wordt verzonden is ongestructureerd. Bedrijven moeten er daarom goed bij stilstaan welke informatie belangrijk is om te bewaren, en welke informatie niet."

Bovendien wordt de beveiliging van een ict-netwerk waarin allerlei mobiele apparaten gebruikt worden danig op de proef gesteld. Het hart van het netwerk is goed beveiligd. Het gaat om de rand van het netwerk. Belangrijk is daarom, volgens Canning, om in kaart te brengen welke apparaten door welke werknemers gebruikt worden. Identity en access management worden volgens hem steeds belangrijker.

Meer over

CIO

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    E-werkforum pleit voor meer aandacht telewerken

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mobiele medewerkers Philips loggen remote in met WiFi

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Amstelveen laat raadsleden telewerken

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vanaf 2010 meer geld naar network access control

    4 reacties op “Mobiele werker bezorgt ICT-manager slapeloze nachten”

    1. Martyin schreef:
      31 januari 2008 om 11:24

      Tja, die managers… Altijd maar zorgen maken over de bestede uurtjes… Meer meer meer meer.. dat is alles wat telt. Wordt er een target gehaald? moet het weer naar boven worden bijgesteld.
      Laten ze nou gewoon eens kijken naar het resultaat… Als dat wordt bereikt,… Laten ze dan eens tevreden zijn met wat ze hebben…
      The mind is like a parachute…
      It can only work when it’s open…

      Login om te reageren
    2. Henny Jore schreef:
      31 januari 2008 om 11:50

      Quote: “Mobiele apparaten brengen nieuwe zorgen met zich mee. De ict-manager heeft moeite om deze problemen goed aan te pakken. Dat zegt Martin Canning (…)” en “Een manager vroeg mij laatst wat hij moet doen als een van zijn medewerkers die in scheiding ligt belangrijke informatie voor de rechtszaak verstuurd via het bedrijfsnetwerk. Moet die manager relevante informatie afgeven aan de tegenpartij als daarom gevraagd wordt?” – unquote.

      Dit heeft helemaal niets met problematiek van mobiele devices te maken, maar eerder hoe en wat een bedrijf zijn medewerkers toestaat de IT infrastructuur voor priv� doeleinden te gebruiken. Dat geldt ook voor de ‘vaste’ kantoor-pc. Als bedrijf doe je er goed aan om hierover afspraken met je medewerkers te hebben. Heb je die (nog) niet, dan snel doen!

      Login om te reageren
    3. Keimpe Bleeker schreef:
      31 januari 2008 om 16:04

      In bedrijven waar dit probleem speelt heeft het management, dus niet alleen de ict-manager, wat steekjes laten vallen. Overigens begint het hebben van gadgets vaak bij het management zelf, waardoor er vervolgens maar moeilijk ?nee? aan de rest van de organisatie verkocht kan worden.

      Verantwoord gebruik van mobiele apparaten en bedrijfsinformatie buiten het eigen domein, samen met de techniek waarmee men buiten het eigen domein treedt, valt of staat met een heldere overall architectuur en een sluitend identity-, acces- en security management. En dat verhaal moet gebaseerd zijn op niets anders dan het bedrijfsproces. Dan is het de ruggengraat van het management (governance: wie doet wat en waarom) om de filosofie waar de ICT-manager uitvoering aan moet geven, strak overeind te houden. Misbruik wordt gestraft.

      Login om te reageren
    4. peter schreef:
      11 maart 2008 om 09:18

      Tja hoever gaat het, koop je straks iemands denkvermogen voor 8 uur, zijn geweten en z’n ziel ?? en ga je z’n wc bezoeken en sigaretje klokken ??

      Kommop iedere werkgever zou moeten begrijpen dat aan een werknemer ook een menselijke kant zit. Je hebt mensen in dienst, geen robots. Die werknemer in scheiding, die heeft wat meer steun nodig die zal het al moeilijk genoeg hebben. En met een beetje steun werkt hij dan ook met plezier.

      Het is treurig dat normaal kameraadschap tussen werkgever en werknemer vaak ver te zoeken is in de ict. En ondertussen dus maar praten over teambuilding.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs