Manhattan Associates introduceert een applicatie voor het voorspellen en optimaliseren van de personeelsbezetting die speciaal is ontworpen voor de behoeftes van distributiemanagers.
Met de nieuwe functionaliteit, die is geïntegreerd in de Labour Management-oplossing (LMS) van Manhattan Associates, kunnen distributiemanagers voorspellen hoeveel medewerkers per dag, shift of zone in het warehouse nodig zijn om een taak uit te voeren.
Tijdens hectische piekperiodes kunnen retailers alleen met operationele perfectie de juiste producten op tijd bij de klant krijgen. De nieuwe functionaliteit leest historische volumes en vertaalt deze naar voorspellingen voor arbeidsbehoeften. Een distributiemanager kan kosten controleren en productiviteit verhogen door de balans tussen reguliere en tijdelijke krachten en overuren te optimaliseren. Zo is hij er zeker van dat werknemers aanwezig zijn wanneer dat nodig is. Verder kan het LMS identificeren waar tekorten of overschotten ontstaan en hier vroegtijdig voor waarschuwen, zodat de distributiemanager actie kan ondernemen.
Volgens een recente studie van het Supply Chain Consortium variëren de toenames in piekperiodes ten opzichte van niet-piekperiodes van 15 tot 300 procent, afhankelijk van het bedrijf en de verticale markt. Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven twee keer zoveel betalen aan overuren en tijdelijke krachten tijdens drukke maanden, vergeleken met rustige periodes.
Het Supply Chain Consortium onderzocht verder dat een tijdelijke distributiekracht gemiddeld tussen de 20 en 96 uur training nodig heeft. Als managers verwacht werk kunnen voorspellen – ook op korte termijn – kunnen zij de training ook vooruit plannen. Dan heeft een tijdelijke kracht de benodigde training gehad om productief te werken en kan hij direct aan de slag, zonder het personeelsbudget onnodig te belasten.
"Er bestond nog geen betrouwbare manier voor distributiemanagers om arbeidsmiddelen te plannen. Wanneer het volume toenam, verhoogden managers het aantal overuren en de inzet van tijdelijke krachten, omdat zij geen keuze hadden", zegt Jan Heijblom, Sales Manager Central Europe bij Manhattan Associates. "De verbeteringen van inzicht- en planningsmogelijkheden hebben impact tot ver buiten het warehouse, aangezien ze de kosten van verkochte goederen verlagen en de totale opbrengsten verhogen."