Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Belastingdienst

DigiD is niet de oorzaak van problemen Belastingdienst

27 februari 2008 - 15:10ActueelInnovatie & Transformatie
Pim van der Beek
Pim van der Beek

DigiD krijgt onterecht de ‘zwarte piet’ toegespeeld voor de problemen bij de Belastingdienst. Dat stelt GBO-Overheid, verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van een aantal overheidsbrede ict-voorzieningen waaronder DigiD en PKIoverheid.

Volgens GBO-Overheid wordt zij onterecht in verband gebracht met de problemen bij de Belastingdienst. GBO-Overheid is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer van overheidsbrede ict-voorzieningen. Een van de projecten is DigiD, de inlogcode waarmee computergebruikers zich bij overheidsinstellingen elektronisch legitimeren.

Begin februari waren er problemen met het digitaal versturen van belastingaangiften bij de Belastingdienst. GBO-Overheid vindt dat door foutieve berichtgeving in de media het beeld is ontstaan dat DigiD de oorzaak is van de problemen bij de fiscus. "We hebben overleg gevoerd met de Belastingdienst. Mensen konden hun digitale aangifte niet doen door een specifiek technisch probleem bij de Belastingdienst", zegt een woordvoeder van GBO-overheid.

Voor een exacte omschrijving verwijst GBO-Overheid door naar de Belastingdienst. Maar de reden dat verschillende belastingplichtigen hun aangiften niet digitaal konden versturen zou te maken hebben met een verkeerde instelling van een poort in het aangiftensysteem van de Belastingdienst. Computable heeft de  Belastingdienst om commentaar gevraagd.

Meer over

DigiD

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    Awards NieuwsCloud & Infrastructuur

    DigiD 4.1 (Atos, Digidentity en Logius)

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Logius haalt DigiD offline na lek in Ruby on Rails

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT-storing legt Belastingsysteem plat

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICTU en Logius gaan nieuw DigiD bouwen

    Belastingdienst fiscus
    ActueelOverheid

    Fiscus had in 2009 minder ICT-problemen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Storing DigiD is opgelost

    52 reacties op “DigiD is niet de oorzaak van problemen Belastingdienst”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Anny schreef:
      15 maart 2009 om 08:25

      Dit schreef ik vorig jaar:
      Ik loop al voor de 2e keer tegen het probleem aan: gebruikersnaam is niet bekend. Dus voor de 3e keer aanvragen.
      En nee, ik was de gebruikersnaam niet vergeten, want ik had na de 2e keer aanvragen (december 2007) alles zeer uitgebreid opgeschreven. Zowel de gebruikersnaam van mij (2x) als van mijn man (gebruikt bij belastingaangifte 2007) waren onbekend.

      Dus nu weer: bij mij klopt wel gebruikersnaam, maar niet het wachtwoord. Probeer ik dan een nieuw wachtwoord aan te vragen dan krijg ik de melding dat de gegevens niet kloppen?! Ik gebruik dezelfde gebruikersnaam hiervoor en mijn BSN tik ik over van de Belastingdienst.
      Bij mijn man gaat het al mis met de gerbuikersnaam

      Dus voor de 4e keer een nieuw aanvragen en voor mijn man voor de derde keer….
      Echt een zootje, dat Digid.

      Login om te reageren
    2. Olga schreef:
      16 maart 2009 om 17:27

      Heb ook een probleem met de digiD. Probeer meerdere malen in te loggen, terwijl dit een paar maanden terug nog gelukt is kom ik er nu niet in.

      Login om te reageren
    3. laserpower schreef:
      18 maart 2009 om 18:54

      Ja, ook ik had dit jaar digiD problemen.
      De code van mijn vrouw gaf geen probleem, maar die van mij wil gewoon niet lukken.
      Terwijl ik die vorig jaar gewoon gebruikt had.
      Heel raar, ik heb maar een nieuwe aangevraagd.
      Wat moet je anders?

      Login om te reageren
    4. comeon schreef:
      20 maart 2009 om 18:59

      Onderstaande gebeurd bij ons (aangifte voor 2008)
      Het verzoek wordt bewaard
      Uw handtekening wordt geplaatst.
      Het verzoek van Naam partner wordt bewaard
      De handtekening van Naam partner wordt geplaatst.
      De communicatie wordt gestart
      Het verzenden is mislukt (6418). Zie ‘Help’.

      Maar ik kan met twee accounts (die van mij en mijn partner) aanloggen op de digid site. Dus is het account goed.

      Iemand een idee?

      Login om te reageren
    5. laserpower schreef:
      21 maart 2009 om 12:30

      Ik probeer het niet meer te begrijpen.
      Nieuwe activerings code ingevuld, daarna gewoon mijn oude gebruikers naam en wachtwoord gebruikt en nu kan ik het wel verzenden?
      @ comeon, ik zou het gewoon nog eens proberen.
      Zet anders internet explorer vast aan en verstuur het dan nog eens.

      Login om te reageren
    6. Robin schreef:
      27 maart 2009 om 20:11

      Ik heb ook dezelfde problemen.

      Log ik een kwartier geleden gewoon in.

      Een kwartier later blijkt het echter onmogelijk te zijn om in te loggen, terwijl ik wel de goede gegevens invul.

      En als je dan de klantenservice belt doen ze net alsof je niet goed wijs bent.

      Een heel vaag zootje daar bij Digid.

      Login om te reageren
    7. flevo schreef:
      30 maart 2009 om 16:44

      @comeon, ik heb het zelfde probleem en ben nu eindelijk verplicht papieren aangifte doen,uitstel aan te vragen kreeg te horen dat het aan de firewal kan liggen. Heb zelf nog aan de lan instellinggen gezeten maar niets werkte.

      Leuker kunnen we het niet maken en makkelijker ook niet.

      Login om te reageren
    8. Dr Jan schreef:
      30 maart 2009 om 18:48

      Hier hetzelfde verhaal. Je kunt ook elders de aangifte doen, misschien sneller dan papieren aangifte. Ik probeer het morgen op het werk.

      Login om te reageren
    9. Pieter schreef:
      31 maart 2009 om 19:26

      Kreeg ook verhaal van firewall en antivirus deactiveren, alsmede internetoptions privacy op laag zetten z.d.d. cookies geaccepteerd worden.
      Dit alles hielp niet. Bericht: Windows kan https//webdiensten.belastingdienst.nl/Handtekeningenservice etc…. niet vinden.
      Vervolgens op mijn labtop de verwerkte gegevens ingelezen (na installatie van het programma, kun je het .IBD bestandje kopieren) en meteen op verzenden geklikt en deze komt er gewoon doorheen.

      Vermoedelijk zit er dan toch lokaal iets op de andere PC die verkeerde informatie bevat. Belastingtelefoon kon me niet verder helpen.

      Login om te reageren
    10. Guapa schreef:
      31 maart 2009 om 22:56

      Ik sluit mij aan bij Anny, ook ik heb alles netjes opgeschreven. mijn password of gebruikersnaam werden niet herkend. Bullshit! 🙁 Fijn, allez weer proberen

      Maar bij het opnieuw aanvragen blijkt je oude nog ‘in gebruik’ ik deel de mening met menig voorganger en degene die na mij zal komen: voortuitgang voor de Belastingdienst(leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker VOOR ONSZELF) is voor ons allen blijkbaar achteruitgang

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs