HP is van plan flink in zijn storage-kanaal te investeren in 2008. Het wil af van de derde positie. Partners kunnen meer commissies verwachten en andere initiatieven om hen aan te zetten tot meer HP-verkopen.
HP heeft aangegeven meer aandacht te willen schenken aan storage dit jaar. HP Americas Channel Chief Adrian Jones spreekt zelfs van twee keer zoveel moeite van HP’s kant. Dat komt erop neer dat als HP in 2007 38 procent meer investeerde in storage, partners in 2008 een stijging van 76 procent kunnen verwachten. "We willen flinke groei in storage dit jaar. We zijn er niet blij mee om nummer drie te zijn in dit segment." Eén van de initiatieven hieruit is dat partners van te voren commissie krijgen voor het verkopen van storage en servers, in plaats van achteraf. Het initiatief start op 1 maart en heet New Business Opportunity (NBO) incentive. De bedoeling is dat partners hierdoor wat soepeler bij kas komen te zitten.
Verder maakt HP het eenvoudiger voor partners wegwijs te worden in de administratieve lasten van HP-partnerzijn. De registratie voor NBO en deals kan op één website, zodat partners niet dezelfde verkoopdata twee keer hoeven in te voeren.
Verder is er een nieuwe Storage Select Authorisatie waarmee mkb-partners die HP blade servers verkopen ook storageproducten kunnen verkopen. Het gaat om de HP StorageWorks Enterprise Virtual Array 4400 (EVA4400) en de entry level EVA4X00 Series. Toen HP dit initiatief testte wist het 130 nieuwe partners aan te trekken. Enterprise partners vreesden dat het in hun verkoopcijfers zou snijden maar Jones zegt dat HP dit goed in de gaten houdt en een enorme toename in storage-omzet wist te behalen. Al deze initiatieven zijn in de VS aangekondigd en van start gegaan. Het is nog niet bekend in hoeverre Nederland deze strategie overneemt. Wel is bekend dat HP actief lonkt naar IBM- en EMC-resellers.
Bron: CRN