De jaarlijkse CeBIT in Hannover ademde nog maar gedeeltelijk de sfeer van voorgaande jaren. “Grosse Sprunge, Tolle Partys, Super Stimmung, Nette Leute,” kopte de Messe Zeitung gisteren.
De CeBIT, ’s werelds grootste ICT beurs, wil weer een beetje serieus genomen worden. En dus moesten de kekke speeltjes plaats maken voor dure pakken, al heeft die verzakelijking nog niet meteen geleid tot de terugkeer van de mastodonten onder de automatisering: HP en Dell waren bijvoorbeeld nergens te bekennen. Sony-Ericsson had flink uitgepakt, maar rivaal Nokia vond een kleine stand in Hal 26 meer dan voldoende, net als het Taiwanese HTC. Philips, dat de CeBIT al langer had afgezworen, stond moederziel alleen met spraaktechnologie in diezelfde immense hal.
Ook de dagelijkse chartervluchten van Gala Tours vanuit Nederland leken leger dan voorheen en de sfeer in de Bierhal zat er gisteren ook nog niet in.
Verder kwam ongeveer alles voorbij wat je op CeBIT kunt verwachten: RFID toepassingen, groene IT, moederborden en WLAN routers, HD projectoren, fluisterstille printers, multimediaspelers met ingebouwde DVB-T en de eerste schermen met DisPlayPort aansluitingen, die VGA en DVI overbodig moeten maken. Een hal was alleen al gevuld met navigatietoepassingen.
Het Duitse SAP toonde de supermarkt van de toekomst, waarbij consumenten hun boodschappenlijstje in hun mobiele telefoon kunnen laden en ze vanzelf naar de juiste schappen worden geleid. Uitzendbureau Randstad had een IT Fitness Campus ingericht waar kandidaten hun computerkennis konden testen. Devolo onthulde dat KPN de Homeplug netwerktechnologie gaat testen, waarbij data over de stroomkabels wordt verzonden.
Yahoo kondigde gisteren tijdens een persconferentie nog maar eens zijn nieuwe OnePlace-initiatief aan, hoewel die plannen enkele weken geleden al eens tijdens het Mobile World Congress in Barcelona waren ontvouwd.
Asus had een speciale stand ingericht met zijn nieuwe Asus Eee PC, die ditmaal onder Windows (XP!) draait en in Duitsland inclusief Wifi en HSDPA bundel van T-Mobile zal worden verkocht.
Internet en e-commerce zijn op CeBIT overigens allang geen speciale thema’s meer. Net zo vanzelfsprekend als mosterd op een Duitse bradwurst.