De pc-markt in EMEA heeft een goed jaar achter de rug, met meer dan 88 miljoen pc-leveringen, een groei van 15.9 procent. Dat heeft volgens het IDC vooral te maken met het feit dat er 36.4 procent groei in de regio is geweest in notebooks.
Voor het eerst kiest de Europese consument vaker voor een notebook dan een desktop: Er zijn in 2007 21 miljoen consumenten-notebooks tegenover 16.5 miljoen desktops geleverd. Dat zijn de bevindingen van IDC’s EMEA Quarterly PC Tracker, waarmee de onderzoekers de pc-markt in 55 landen analyseren op vendor, productcategorie, form factor, merk, soort gebruiker, kanaal, processor en de grootte van het beeldscherm van notebooks. Het rapport is gebaseerd op historische gegevens, forecasts en trends, prijzen en de installed base.
Het IDC verwacht onder andere dat de heftige concurrentiestrijd tussen vendoren in 2008 doorzet. Hiervan zal de impact vooral voelbaar zijn in retail. Dat heeft te maken met de opkomst van Dell en Lenovo; de consolidatie tussen Acer, Gateway en Packard Bell; en de opkomst van goedkope notebooks.
Verder merkt het IDC dat het bundelen van breedbandconnectie met laptopverkopen een steeds vaker voorkomende strategie wordt. Telco’s zullen steeds vaker willen samenwerken met pc-makers, die op hun beurt telco’s als een alternatief verkoopkanaal zullen gaan zien. Dat geldt vooral in het consumenten en SoHo-segment, maar connectiviteit wordt ook essentieel in het mkb.
Samengevat, hieronder zijn de belangrijkste bevindingen. Het volledige rapport, in het Engels, is op te vragen bij Karine Paoli, associate vice president, IDC EMEA Personal Computing group.
Hoofdpunten IDC-rapport
- Notebooks blijven de belangrijkste drijfveer voor groei in de pc-markt in de regio
- Notebooks worden tot commodity
- Convergentie tussen it en telefonie zet dit jaar flink door, met nieuwe kansen voor resellers
- De desktopmarkt herstelt niet meer en krimpt zelfs, met -2.6 procent in 2008
- Klant kennis wordt essentieel: daarmee kunnen vendoren zich onderscheiden op ontwerp en functionaliteit maar ook op prijs
- De markt heeft steeds meer behoefte aan de nieuwste technologieën
- Voor het mkb heeft op pc-gebied mobiliteit de hoogste prioriteit
- Doordat steeds meer mkb’ers nu voor notebooks gaan, ontstaan verticale kansen: Pas producten, ondersteuning en diensten aan op de specifieke behoeftes van verschillende segmenten binnen het mkb
- In 2008 bereikt de zakelijke vervangingsslag zijn piek (begon in 2007)
- Nieuwe investeringen in pc’s worden gedaan vanuit het oogpunt dat virtualisatie mogelijk moet zijn
- Grote notebooks worden steeds goedkoper in de retail
- Ook desktopprijzen gaan verder naar beneden
- Commerciële notebooks worden complete communicatieplatformen doordat draadloos en vast steeds meer door elkaar loopt en Intel met zijn nieuwe Montevina-platform zorgt dat WiMAX-ondersteuning een enorme boost krijgt
- Nieuwe-generatie 3G-antennes worden de nieuwe standaard en dus zal de industrie meer moeten samenwerken om mobiliteit mogelijk te maken
- Vendoren kunnen zichzelf in deze marktontwikkelingen alleen handhaven door krachtiger marketing en upsell-mogelijkheden te bieden en zich meer te richten op verticale en niche markten