Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Service Management kom(t) uit de ivoren toren!

28 maart 2008 - 10:56OpinieWerkplek & Beheer
Erik Lambeck
Erik Lambeck

Sinds een jaar of 12 ben ik op één of andere wijze betrokken bij het vakgebied Service Management. In die tijd 'kwam' ITIL naar Nederland. Rondom ITIL hing iets magisch. Het was Haarlemmerolie voor veel IT problemen. Specialisten zouden een plek gaan krijgen in 'processen'. Klanten zouden 'gehoord' gaan worden. IT diensten zouden 'planbaar' worden. Om dat alles te realiseren werden procesmanagers in het leven geroepen: specialisten die in no-time werd geleerd om een taal te spreken die enkel werd verstaan door hun vakbroeders. In die taal was alles wat maar enigszins neeg naar technologie taboe. Gesprekken met specialisten werden gemeden. Er ontstonden Ivoren Torens van vele etages hoog. Gevolg was dat specialisten tóch geen andere plek kregen, dat klanten tóch niet gehoord werden en dat IT tóch niet planbaar werd.

Pas nu -12 jaar later – lijkt er een lichte kentering te komen. In een Service Management blad als Best Practice Magazine verschijnen steeds vaker technische topics. Technische bladen zoals een Computable besteden steeds meer aandacht  aan Service Management. En met récht! Steeds vaker willen IT organisaties Adaptive, Flexibel of Agile worden – afhankelijk van de goeroe die ze aanhangen. Hoe je het ook noemt – ik noem het Adaptive IT – Adaptive IT bereik je alleen door Services, Processen, Organisatie, Tooling, Compliance en Objecten (Applicaties / Infrastructuur) in samenhang te beschouwen. Daarbij is er geen plek voor Ivoren Torens.

Steeds meer signalen komen op groen te staan om Adaptive IT mogelijk te maken. Specialisten kunnen nu wél een goede plek krijgen, klanten kunnen nu wél gehoord worden, IT kan nu wél planbaar gemaakt worden. Daarbij geldt eigenlijk maar één voorwaarde. Wat je ook doet binnen de IT, probeer je te interesseren voor zowel Services, Processen, Organisatie, Tooling, Compliance als Objecten. Spreek op hoofdlijnen dezelfde taal en kom uit de Ivoren Toren!

Meer over

ComplianceITILSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    e-mail
    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft verhoogt drempel voor inkomende e-mail

    Rusland, hacker
    ActueelSecurity & Awareness

    AIVD deelt technische details van grote politiehack

    ActueelWerkplek & Beheer

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelOverheid

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    Eén reactie op “Service Management kom(t) uit de ivoren toren!”

    1. Michiel Croon schreef:
      31 maart 2008 om 06:40

      Beste Erik,Je kunt het nog zo’n mooie naam geven, maar er ontbreken 2 aspecten in je betoog. Dit zijn m.i. de twee sleutelaspecten voor succesvol proces- en veranderemanagement. Je hebt het met name over ‘wat’ er moet worden aangepast (organisatie, processen, tooling, objecten, services). Wat ik echter mis is ‘wie’ zich moet aanpassen (people). Ten tweede benoem je het ‘waarom’ iets moet veranderen enkel met ‘compliance’ waar je de performance overslaat. Twee valkuilen waar sommige procesmanagers zich twaalf jaar geleden inderdaad aan schuldig maakten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs