HP publiceert enquête-uitkomsten die laten zien dat het mkb in Europa geen topprioriteit geeft aan milieuaspecten bij de aanschaf van printers. Het onderzoek is gehouden onder 1200 beslissers in Europa.
De grootste motivatie om een milieuvriendelijker organisatie te worden is als producten met milieuvriendelijke trekjes voordeliger worden. Van de ondervraagden zegt 60 procent dat prijs hun huidige koopgedrag zou veranderen. Ongeveer een derde (28 procent) zou ook beïnvloed worden door betere informatie en training.
Hoewel 75 procent van de afnemers in zeker mate beïnvloed wordt door milieufactoren, minder dan 1 op de tien kopers (8 procent) stelt dit als prioriteit waneer ze een nieuwe printer kopen. Minder dan één derde van de ondervraagden zou het geen probleem vinden om een extra bedrag te betalen voor milieuvriendelijkere producten.
Commerciële druk
"We zijn ons er allemaal bewust van dat we beter voor het milieu moeten zorgen, maar veel mkb’ers staan onder zodanige commerciële druk dat ze het moeilijk vinden om zo milieuvriendelijk bezig te zijn als ze wel zouden willen", aldus Alberto Bozzo, vice president and general manager SMB market, Imaging & Printing Group, HP EMEA. "Daarom is het belangrijk dat HP het makkelijk maakt om op verantwoordelijke manier met milieuaspecten om te gaan. Daarvoor zijn initiatieven zoals HP’s Planet Partners recycling service in het leven geroepen. Ook is het mogelijk oplossingen te kopen met de label ‘Energy Star’ of ‘Blue Angel’. Het is geruststellend dat 45 procent van ondervraagden beïnvloed worden door de recyclinginitiatieven van vendoren, wanneer ze uiteindelijk kiezen voor een printer."
Binnen Europa voert 46 procent van de ondervraagden een milieubeleid. Echter heeft 43 procent helemaal geen milieubeleid. Ongeveer een derde is niet van plan in de komende twee jaar bewust te kiezen voor producten die milieuvriendelijk zijn. Bemoedigend is dat 90 procent een milieuvriendelijk papierbeleid voeren, zoals dubbelzijdig afdrukken (49 percent) of een hergebruik of recyclingprogramma (53 percent). Slechts 20 procent koopt milieuvriendelijk papier.