IT-integrator Dimension Data introduceert zijn Unified Communications Development Model (UCDM). Dit model ondersteunt organisaties bij het bepalen van hun competenties en mogelijkheden op het gebied van Unified Communications. Op basis hiervan kunnen bedrijven een adequaat implementatieplan opstellen.
Specialisten van Dimension Data in communicatietechnologie ontwikkelden UCDM. Met UCDM speelt Dimension Data in op de groeiende klantvraag naar een model om organisaties te toetsen aan verschillende operationele en strategische competenties. Vervolgens kunnen organisaties met een dergelijk model hun investeringen in unified communications (uc) ordenen op prioriteit.
Steve Joubert, group executive van Dimension Data: "Ons onderzoek wijst uit dat uc vaak hoog op de agenda staat bij directies voor 2008 en daarna. Onze klanten kennen de toegevoegde waarde van uc, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Ze willen ondersteuning om erachter te komen welke technologieën en projecten prioriteit hebben. Met ons model kunnen ze binnen afzienbare tijd voordelen realiseren."
40 procent van de eindgebruikers gebruikt eigen uc-technologieën op het werk in plaats van door de werkgever beschikbaar gestelde applicaties. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Dimension Data in augustus 2007 onder 900 IT-beheerders en eindgebruikers. De respondenten kwamen uit dertien landen, waaronder de Verenigde Staten, en uit landen in Azië en het Pacific-gebied, Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
"Medewerkers staan onder immense druk om productief te zijn. Zelfs wanneer hun functie van hen vereist dat ze niet vaak achter hun bureau zitten en niet bereikbaar zijn voor collega’s. Uc-applicaties, zoals instant messaging-, presence-, unified messaging- en mobiliteitsfuncties, stimuleren de productiviteit. Deze functies moeten echter wel geïntegreerd zijn in het pakket bedrijfstools voor beveiliging en compliance", zegt Joubert.
UCDM biedt organisaties inzicht in hun huidige prestatieniveau, besturingsactiviteiten en strategische uitvoering. Vervolgens helpt het model bedrijven om een stappenplan op maat te ontwikkelen, dat voldoet aan hun specifieke huidige en toekomstige business- en medewerkerseisen.
"Tijdens het UCDM-traject categoriseren we samen met belanghebbende alle operationele en strategische competenties op een van de volgende vier niveaus: Basic, Converged, Unified of Optimised. De uitkomst spitst zich toe op de bestaande (as-is) en de toekomstige (to-be) positie. Afhankelijk van de vereiste to-be-positie en het uitgestippelde pad ernaartoe bepalen we de vervolgactie: de aanschaf van nieuwe technologie, verdere integratie van de huidige technologieën of het opstarten van projecten gericht op de bedrijfscultuur en eindgebruikerstrainingen", zegt Joubert.
Het UCDM kan ook als startpunt dienen voor het strategische-planningproces bij een organisatie en als tool om te checken hoe de voortgang verloopt ten opzichte van de planning. Daarnaast kunnen organisaties het model benutten om reeds geïmplementeerde projecten te herzien.
Joubert: "Dit garandeert dat initiatieven op het vlak van bedrijfsmedewerkers, -processen en
-technologieën gebaseerd zijn op de correcte strategische context. Daarnaast zijn deze initiatieven geordend op prioriteit en werken ze samen om de investeringen in uc te optimaliseren."