Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

39 miljoen euro fraudeschade Nederlandse webwinkels

15 april 2008 - 12:32ActueelCloud & InfrastructuurThuiswinkel.org

Nederlandse webwinkeliers lijden jaarlijks bijna 40 miljoen euro schade als gevolg van frauderende klanten. De Nederlandse Thuiswinkelorganisatie roept de politiek op nu eindelijk eens spijkers met koppen te slaan.

Tijdens haar Troonrede in september 2007 zei koningin Beatrix nog: "Het bestrijden van criminaliteit via internet en van fraude krijgt in 2008 meer aandacht." In de praktijk komt daar echter weinig van terecht.

Webwinkeliers lopen jaarlijks tientallen miljoenen euro’s omzet mis door fraude, maar bij Jusitie speelt men de bal aan elkaar door wat de organisatie van bestrijding van digitale fraude betreft. Dat stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org tegenover deze uitgave.

De schade als gevolg van frauderende klanten loopt van jaar tot jaar op. In 2006 was dat 28 miljoen euro, in 2007 39 miljoen euro. "Dat bedrag is een inschatting, gebaseerd op de klachten die we ontvangen van onze leden", aldus Jongen. "Ze krijgen met alle gebruikelijke soorten fraude te maken. Dat varieert van betalingen met frauduleuze passen tot bestellingen af laten leveren op nepadressen en er met de goederen vandoor gaan."

Thuiswinkel.org pleit voor een centrale aangiftemogelijkheid voor webwinkeliers, waarbij garanties worden gegeven om opsporing op centraal niveau te initiëren. Het ís reeds mogelijk online aangifte te doen van delicten, "maar die worden naar de lokale afdelingen doorgestuurd. Webwinkeliers zullen alleen maar aangifte doen van oplichting door consumenten, als zij op het gebied van opsporing resultaten zien."

Volgende week spreekt de Thuiswinkelorganisatie over dit onderwerp met de KLPD. De branchevereniging heeft echter al jaren een gespreksrelatie met de politie. Daarin ventileert Thuiswinkel.org regelmatig zijn wensen. De uitvoering daarvan strandt echter op gebrek aan daadkrachtig optreden, het aanbrengen van nationale structuren en financiering bij Justitie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs