Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Voor de consultant heeft ITSM een groot voordeel

25 april 2008 - 12:40ActueelGovernance & Privacy
Redactie Computable
Redactie Computable

Volgens recent onderzoek heeft IT Service Management (ITSM) bij de meeste CIO’s geen prioriteit. Ervaren CIO’s nemen echter een steeds strategischer rol aan en richten zich eerder op ITSM Best Practices, zoals ITIL. Hier is voor de consultant een groot voordeel te behalen.

Een belangrijke reden dat juist de meer ervaren CIO’s vaker kiezen voor ITSM is, dat zij beter inzicht hebben in wat er nodig is om IT Service Management tot een succes te maken. Daarnaast kunnen zij het IT-beleid beter vertalen naar de bedrijfsstrategie en hebben ze een grotere strategische invloed. De meer ervaren CIO’s spreken vaak beter de taal van de rest van het bedrijf, waardoor zij de kloof tussen IT en bedrijfsstrategie dichten.

Op al deze zaken kan een consultant de minder ervaren CIO juist perfect ondersteunen. Het is onze taak om te zorgen dat onze klant, een IT-afdeling, juist gewaardeerd wordt door haar eigen, interne klanten. Juist bij de vertaling van IT naar de belevingswereld van de gebruiker gaat het mis. ITSM biedt daar een oplossing voor. Dankzij ITSM sluit de IT-afdeling beter aan op de manier waarop de rest van het bedrijf werkt en dat vergroot het begrip voor de afdeling en de IT-oplossingen die door de IT-manager worden aangedragen. Dus waarom zet niet iedere organisatie direct ITSM in om die kloof tussen IT en business te dichten? Omdat een IT-afdeling vaak simpelweg de kennis en mankracht mist om ITSM effectief te implementeren.

Een goede consultant spreekt zelf niet alleen de taal van IT en van de business, maar weet ook de tekortkomingen bij de klant op te vangen. Door zelf een deel van de implementatie uit handen te nemen en als ’teamgenoot’ samen te werken met de IT-afdeling. Door de vertaling van IT naar business te verzorgen. En door de minder ervaren CIO te adviseren over, en te ondersteunen bij de noodzakelijke stappen om ITSM tot een succes te maken. Zodat die CIO snel genoeg ervaring opdoet met ITSM. Hiervan profiteert niet alleen de consultant. Immers, ITSM zorgt ervoor dat de interne klant de IT-afdeling nog veel beter zal waarderen!

Jeroen van Hamersveld
Director Services bij Dimension Data Nederland

 

 

Meer over

DienstenITSM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Governance & Privacy

    Kabinet zet mes in 500 regels: eerste 218 al geselecteerd 

    Cloud & Infrastructuur

    Aardobservatie als motor voor verantwoorde supply chains

    Mitz sprong in het diepe cloud 'Trust Us'
    Governance & Privacy

    Kort: Ondanks risico’s toch meer apotheken bij Mitz, Frontria tegen fake news door ai (en meer)

    eEvidence shoot first
    Governance & Privacy

    eEvidence: goodbye privacy, vaarwel digitale soevereiniteit

    online zero trust
    Data & AI

    Kort: Nederlander vertrouwt online niet meer, DSO-data moeilijk toegankelijk (en meer)

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs