Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Online retailing: van one-to-many naar one-to-one

06 mei 2008 - 14:543 minuten leestijdChannelCloud & Infrastructuur
Redactie Computable
Redactie Computable

Binnenkort krijgt u zelf de mogelijkheid om de schappen in te richten naar uw wensen of andere klanten te spreken over nieuwe producten. Dit soort zaken wordt steeds normaler, althans in de virtuele winkels van het internet.

De populariteit van online winkelen groeit nog steeds enorm. Volgens een onderzoek van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org is er in 2007 3,9 miljard euro online uitgegeven in Nederland, een stijging van 38 procent ten opzichte van 2006. In België is een vergelijkbare trend zichtbaar: de Belgische federatie van de distributie (Fedis) meldde onlangs dat het aantal online verkopen in 2007 met 60 procent is gestegen en de omzet met 70 procent.

De aanhoudende groei is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat veel obstakels op het gebied van techniek, veiligheid en betaling inmiddels uit de weg zijn geruimd. Het opzetten van een webshop op zich is geen kunst meer, en de consument raakt ook steeds meer bekend en vertrouwd met online betaalmethoden.

Online retailing gaat hierdoor een nieuwe fase in. Om zich in positieve zin te onderscheiden van de concurrentie, zullen webshops veel meer rekening moeten gaan houden met de behoeften van de individuele consument. Simpelweg lijstjes met producten weergeven is niet meer genoeg; het scheppen van de juiste winkelbelevenis zal, net als in offline winkels, uiteindelijk doorslaggevend worden.

En online winkels kunnen daar een stuk verder in gaan dan offline mogelijk is. Op basis van klikgedrag en profielinformatie moet een klant een aanbod op maat voorgeschoteld krijgen – niet alleen qua producten, maar ook wat betreft de sfeer die de webshop uitstraalt. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om de sociale omgeving te betrekken bij de verkoop. Dat kan reactief door klanten bijvoorbeeld recensies te laten schrijven en ratings toe te laten kennen aan producten, maar ook pro-actief door hen actief te betrekken bij zaken als productontwikkeling en de inrichting van de online winkel.

De nadruk komt zo op one-to-one contact te liggen, een opmerkelijke trendbreuk aangezien internet tot nu toe vooral als one-to-many kanaal is gebruikt. Ook de participatie van klanten in het verkoopproces vereist voor veel retailers een andere manier van denken, zeker als ze hun wortels in de offline wereld hebben. Maar om op de lange termijn te overleven, zal een online retailer hier vroeg of laat aan moeten beginnen.

En wie weet, misschien waait deze nieuwe aanpak van online winkelen uiteindelijk over naar de offline wereld. Tot die tijd zult u helaas moeten blijven vertrouwen op uw eigen richtingsgevoel bij het boodschappen doen.

Henk-Jan van der Weide
Regional manager Benelux bij hybris

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs