Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Online retailing: van one-to-many naar one-to-one

06 mei 2008 - 14:543 minuten leestijdChannelCloud & Infrastructuur
Redactie Computable
Redactie Computable

Binnenkort krijgt u zelf de mogelijkheid om de schappen in te richten naar uw wensen of andere klanten te spreken over nieuwe producten. Dit soort zaken wordt steeds normaler, althans in de virtuele winkels van het internet.

De populariteit van online winkelen groeit nog steeds enorm. Volgens een onderzoek van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org is er in 2007 3,9 miljard euro online uitgegeven in Nederland, een stijging van 38 procent ten opzichte van 2006. In België is een vergelijkbare trend zichtbaar: de Belgische federatie van de distributie (Fedis) meldde onlangs dat het aantal online verkopen in 2007 met 60 procent is gestegen en de omzet met 70 procent.

De aanhoudende groei is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat veel obstakels op het gebied van techniek, veiligheid en betaling inmiddels uit de weg zijn geruimd. Het opzetten van een webshop op zich is geen kunst meer, en de consument raakt ook steeds meer bekend en vertrouwd met online betaalmethoden.

Online retailing gaat hierdoor een nieuwe fase in. Om zich in positieve zin te onderscheiden van de concurrentie, zullen webshops veel meer rekening moeten gaan houden met de behoeften van de individuele consument. Simpelweg lijstjes met producten weergeven is niet meer genoeg; het scheppen van de juiste winkelbelevenis zal, net als in offline winkels, uiteindelijk doorslaggevend worden.

En online winkels kunnen daar een stuk verder in gaan dan offline mogelijk is. Op basis van klikgedrag en profielinformatie moet een klant een aanbod op maat voorgeschoteld krijgen – niet alleen qua producten, maar ook wat betreft de sfeer die de webshop uitstraalt. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om de sociale omgeving te betrekken bij de verkoop. Dat kan reactief door klanten bijvoorbeeld recensies te laten schrijven en ratings toe te laten kennen aan producten, maar ook pro-actief door hen actief te betrekken bij zaken als productontwikkeling en de inrichting van de online winkel.

De nadruk komt zo op one-to-one contact te liggen, een opmerkelijke trendbreuk aangezien internet tot nu toe vooral als one-to-many kanaal is gebruikt. Ook de participatie van klanten in het verkoopproces vereist voor veel retailers een andere manier van denken, zeker als ze hun wortels in de offline wereld hebben. Maar om op de lange termijn te overleven, zal een online retailer hier vroeg of laat aan moeten beginnen.

En wie weet, misschien waait deze nieuwe aanpak van online winkelen uiteindelijk over naar de offline wereld. Tot die tijd zult u helaas moeten blijven vertrouwen op uw eigen richtingsgevoel bij het boodschappen doen.

Henk-Jan van der Weide
Regional manager Benelux bij hybris

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Bright Access versterken glasvezelnetwerk op bedrijventerreinen

    Krimp groei
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Fintech snel minder populair, Centric neemt Groupcard niet over (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs