Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

AMD’s Sobon: Apple heeft ‘pracht’ trend neergezet

19 mei 2008 - 09:063 minuten leestijdActueelWerkplek & BeheerAMDApple

Volgens Leslie Sobon, directeur wereldwijde productmarketing bij AMD, heeft pc-maker Apple een prachttrend neergezet voor de it-industrie. Ze legde onlangs tijdens AMD’s channelsummit in Dresden uit hoe AMD zijn strategie rond die trend heeft aangepast.

Leslie Sobon, directeur wereldwijde productmarketing bij AMD, noemt de digitale media-explosie het Apple-effect. Ze sprak onlangs in Dresden tijdens AMD’s eerste evenement voor channel-media. "Apple hecht meer belang aan de ervaring van de eindgebruiker dan aan de achterliggende technologie. AMD denkt daar net zo over en heeft de balans, in platform-, gpu-, cpu- en chipsetcomponenten die moeten samenwerken om die eindgebruikerervaring optimaal te maken, voorop gesteld. Apple vraagt niet: ‘Wat zit erin?’ maar ‘Wat doe je ermee?’ Dat is een prachttrend voor de industrie."

Een tweede trend waar AMD met zijn productroadmap en marketingapparaat op in wil spelen is volgens Sobon de vraag naar altijd verbonden ict-apparatuur, 3G en Wimax. "Beide trends hebben visuele computerkracht nodig. De visuele kwaliteit wordt van groter belang, niet alleen meer voor de gamers en ontwerpers, maar voor consumenten en bedrijven ook. Mensen verwachten steeds meer van de ict-apparatuur", aldus Sobon.

Over afgelopen jaren is AMD, net als zijn concurrent Intel, een langzame transformatie ondergaan, van componenten naar platformen naar oplossingen. Volgens Sobon worden marges uit services van steeds groter belang in het it-kanaal. "Pc-makers moeten kopen of bouwen om die marges te creëren. AMD kijkt in zijn productie dan ook veel meer dan voorheen naar de ervaring en wat de eindgebruiker met de pc doet en hoe het zijn behoeftes vervult." In Dresden gaf AMD onder andere aan dat de productie van Puma op schema ligt. Dit is een belangrijke stap voor de chipmaker in de richting van mobiliteit. Een veel gehoorde klacht uit het it-kanaal is dat AMD niets op gebied van mobility heeft te bieden. Met Puma hoopt de chipmaker daar verandering in te brengen.

Volgens Sobon worden cpu-prestaties tegenwoordig gedefinieerd door functionaliteiten (features) niet frequency. "Er is veel wat je in een pc kunt stoppen waardoor je een veel betere ervaring kunt creëren voor de eindgebruiker." Ze ziet de gpu (gaming) een essentiële link worden in de computer ervaring. "We zien steeds meer graviteren naar de visuele ervaring. We moeten dus niet commoditiseren op cpu- en gpu-gebied. De waarde zit in hoe mensen hun systemen willen hebben."

Je onderscheiden van OEMs
Sobon ziet de huidige nadruk op "groene" it als een mooie kans voor system builders, die over het algemeen veel te verduren hebben van concurrerende OEMs. "Voor system builders is dit een goede trend om zich van OEMs te differentiëren. Misschien is er iets in partnerschap te doen."

De toenemende energiekosten leidt tot een groeiende vraag naar energiezuinige it-apparatuur en een ondersteunende rol van it in energiebesparende maatregelen. AMD vraagt zich af hoe groen je moet zijn en zoekt nog naar concrete antwoorden. Zo vraagt Sobon zich af of eindgebruikers echt bereid zijn om ook meer te betalen als milieuvriendelijke it-apparatuur duurder mocht uitvallen in de aanschaf.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Werkplek & Beheer

    Microsoft jaagt prijzen M365-abonnementen tot 33 procent omhoog

    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Evides selecteert Digital Survival Company en KPMG in zee met Databricks (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Lenovo start refurbish-dienst voor bedrijven

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    Cloud & Infrastructuur

    Bird begint prijzenslag tegen CM.com

    Cloud & Infrastructuur

    Private 5G groeit uit tot ruggengraat van industriële digitalisering

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs