Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

AMD’s Sobon: Apple heeft ‘pracht’ trend neergezet

19 mei 2008 - 09:063 minuten leestijdActueelWerkplek & BeheerAMDApple

Volgens Leslie Sobon, directeur wereldwijde productmarketing bij AMD, heeft pc-maker Apple een prachttrend neergezet voor de it-industrie. Ze legde onlangs tijdens AMD’s channelsummit in Dresden uit hoe AMD zijn strategie rond die trend heeft aangepast.

Leslie Sobon, directeur wereldwijde productmarketing bij AMD, noemt de digitale media-explosie het Apple-effect. Ze sprak onlangs in Dresden tijdens AMD’s eerste evenement voor channel-media. "Apple hecht meer belang aan de ervaring van de eindgebruiker dan aan de achterliggende technologie. AMD denkt daar net zo over en heeft de balans, in platform-, gpu-, cpu- en chipsetcomponenten die moeten samenwerken om die eindgebruikerervaring optimaal te maken, voorop gesteld. Apple vraagt niet: ‘Wat zit erin?’ maar ‘Wat doe je ermee?’ Dat is een prachttrend voor de industrie."

Een tweede trend waar AMD met zijn productroadmap en marketingapparaat op in wil spelen is volgens Sobon de vraag naar altijd verbonden ict-apparatuur, 3G en Wimax. "Beide trends hebben visuele computerkracht nodig. De visuele kwaliteit wordt van groter belang, niet alleen meer voor de gamers en ontwerpers, maar voor consumenten en bedrijven ook. Mensen verwachten steeds meer van de ict-apparatuur", aldus Sobon.

Over afgelopen jaren is AMD, net als zijn concurrent Intel, een langzame transformatie ondergaan, van componenten naar platformen naar oplossingen. Volgens Sobon worden marges uit services van steeds groter belang in het it-kanaal. "Pc-makers moeten kopen of bouwen om die marges te creëren. AMD kijkt in zijn productie dan ook veel meer dan voorheen naar de ervaring en wat de eindgebruiker met de pc doet en hoe het zijn behoeftes vervult." In Dresden gaf AMD onder andere aan dat de productie van Puma op schema ligt. Dit is een belangrijke stap voor de chipmaker in de richting van mobiliteit. Een veel gehoorde klacht uit het it-kanaal is dat AMD niets op gebied van mobility heeft te bieden. Met Puma hoopt de chipmaker daar verandering in te brengen.

Volgens Sobon worden cpu-prestaties tegenwoordig gedefinieerd door functionaliteiten (features) niet frequency. "Er is veel wat je in een pc kunt stoppen waardoor je een veel betere ervaring kunt creëren voor de eindgebruiker." Ze ziet de gpu (gaming) een essentiële link worden in de computer ervaring. "We zien steeds meer graviteren naar de visuele ervaring. We moeten dus niet commoditiseren op cpu- en gpu-gebied. De waarde zit in hoe mensen hun systemen willen hebben."

Je onderscheiden van OEMs
Sobon ziet de huidige nadruk op "groene" it als een mooie kans voor system builders, die over het algemeen veel te verduren hebben van concurrerende OEMs. "Voor system builders is dit een goede trend om zich van OEMs te differentiëren. Misschien is er iets in partnerschap te doen."

De toenemende energiekosten leidt tot een groeiende vraag naar energiezuinige it-apparatuur en een ondersteunende rol van it in energiebesparende maatregelen. AMD vraagt zich af hoe groen je moet zijn en zoekt nog naar concrete antwoorden. Zo vraagt Sobon zich af of eindgebruikers echt bereid zijn om ook meer te betalen als milieuvriendelijke it-apparatuur duurder mocht uitvallen in de aanschaf.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    ActueelCarrière

    Unica-ceo Andringa: ‘Wij nemen de regiefunctie nog steviger in handen’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eerste overname IT Local onder Smizer: Infotune ICT

    ActueelOverheid

    Rijk moet meer vissen uit eigen ict-vijvers

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs