Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Paspoort nu via internet

21 mei 2008 - 11:56OpinieOverheid
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Twee maanden geleden kreeg ik van mijn gemeente een brief waarin stond dat mijn paspoort bijna was verlopen. Zeer attent, ik zou het zijn vergeten en komende zomer met een zeer boze vrouw naast mij op Schiphol hebben gestaan. Waarbij mijn vrouw waarschijnlijk de vraag zou hebben gesteld: “Is er iets wat je wel kan?”

Verlengen van het paspoort kan tegenwoordig grotendeels via internet. Lang leve de automatisering. Nooit meer met een nummertje in de rij wachten tot je eindelijk een keer aan de beurt bent om er dan vervolgens achter te komen dat je geen kleurenfoto op een paspoort mag hebben dus dat je eerst weer een nieuwe foto moet maken. Omdat je haast hebt, fiets je als een gek naar de fotozaak en je mag raden hoe de foto er dan uit komt te zien. Mijn koffer wordt op het vliegveld ook standaard altijd opengemaakt.

Via internet heb ik al mijn gegevens ingevuld en ik kreeg keurig een bevestiging met een afspraak met een nummertje. Ik ga op het afgesproken tijdstip naar het gemeentehuis. Ik kijk op het bord waar de nummertjes verschijnen: 126 en ik heb 433. Maar ik heb een afspraak, dus mijn nummer zal er zo wel tussendoor komen. Na een half uur wachten, ga ik informeren hoe het zit.

"Oh, u moet zich eerst melden bij de receptie. Daar krijgt u een nieuw nummertje." Met andere woorden, ik ga gewoon weer het oude traject in. Internet heeft het traject niet korter, maar nog langer gemaakt. Na nog eens twintig minuten wachten ben ik eindelijk aan de beurt. "Ik zie dat u een zwartwit foto heeft? Sorry, maar het mag alleen in kleur."

Men keek me niet eens gek aan, toen ik keihard ging gillen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Hans Kazan

    Computable.nl
    OpinieWerkplek & Beheer

    Spoelstra spreekt: Oostblok-toestanden

    Jacob Spoelstra
    OpinieSecurity & Awareness

    Spoelstra spreekt: Privacy

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Er gaat niets boven staken

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Trots op onze files

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: eiPhone

    Eén reactie op “Spoelstra spreekt: Paspoort nu via internet”

    1. Peter schreef:
      22 mei 2008 om 11:29

      Hoewel ik deze wijze van handelen van uw gemeente herken bij mijn eigen gemeente inzake maken van een afspraak via internet en alsnog verkrijgen van een volgnummer op locatie zelf, uw fotozaak had de informatie over de pasfoto toch op zijn minst kunnen corrigeren. Maar natuurlijk alleen als men wist waarvoor u de pasfoto’s wilde gaan gebruiken. Een beetje fotozaak is namelijk prima op de hoogte van wat nodig is voor acceptatie van een pasfoto bij de gemeente. Met andere woorden, als u naast de vraag om zwart/wit pasfoto’s had vermeld waarvoor deze nodig zijn, dan had uw fotozaak u er op kunnen wijzen dat deze informatie onjuist is.
      Ik vermoed echter ook dat de medewerker die in uw gemeente u te woord heeft gestaan bij de beoordeling van uw kleurenfoto heeft bedoeld dat de 1e door u aangeboden kleurenfoto niet voldeed aan de criteria die gesteld worden voor een pasfoto in een nieuw paspoort en niet zo zeer dat u hiervoor alsnog een zwart/wit pasfoto moest gaan laten maken. De juiste vragen stellen ten einde op basis van de verkregen informatie je doelstellingen op een juiste/volledige wijze te formuleren is ook een kunst en net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker dan de (automatiserings)processen die je kunnen helpen om de eerder gestelde doelstellingen te realiseren, want zelfs al lopen deze vloeiend, zoals nu niet in dit voorbeeld bij uw gemeente, als aan het begin niet de juiste vragen worden gesteld, komen aan het eind van een traject nooit de eerder gestelde verwachtingen uit.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs